loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فعالیت های سیاسی ـ اجتماعی محمد نخشب به روایت اسناد

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

گردآورنده کتاب روح الله بهرامی

سال نشر : 1383

تعداد صفحات : 390

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

محمد نخشب از شخصیت های فعالی سیاسی ـ مذهبی در تاریخ معاصر ایران است، شخصیتی نظریه پرداز و نوآور در عرصه ی اندیشه و راه و رسم مبارزه ی سیاسی؛ که به سال 1302 (ه.ش) در تهران متولد شد.

فعالیت و تبلیغات حزب توده باعث شد که وی برای مقابله با حزب توده، ‹‹جمعیت خداپرستان سوسیالیست›› را تشکیل دهد و به نقد افکار و آرای ماتریالیستی و کمونیستی بپردازد. بارزترین وجه اندیشه وی رواج نوعی از سوسیالیسم بود که با مفهوم عدالت اسلامی سازگاری داشت. او و یارانش همچنین در صحنه ی سیاسی فعال بودند و در جریان ملی شدن صنعت نفت به مبارزه با استعمارگردان پرداختند. او برای مبارزه با نظام سلطنت، اشراف، خوانین و نیز جهت فعالین در عرصه های مختلف سیاسی کشور، ‹‹جمعیت آزادی مردم ایران›› را تأسیس نمود که بعدها به ‹‹ حزب مردم ایران›› تغییر نام داد.

نخشب پس از تعطیلی حزب، تحت فشار ساواک، برای ادامه ی تحصیل به آمریکا رفت و ضمن ادامه ی تحصیل، به همراهی دیگر دانشجویان خارج از کشور به فعالیت های سیاسی پرداخت. سرانجام در شهریور ماه 1355 (ه.ش) در نیویورک که به طور ناگهانی درگذشت.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما