loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

خاطرات ابوالفضل توکلی بینا

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

گردآورنده کتاب محمود طاهراحمدی

مصاحبه گر مرتضی میردار

سال نشر : 1384

تعداد صفحات : 320

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

هر چه از عمر انقلاب اسلامی می گذرد، ماهیت مذهبی آن و نقش آموزه های دینی در پیروزی این پدیده بیشتر نمودار می گردد. نگاهی به مهمترین رویدادهای سیاسی دو دهه ی آخر دوره ی پهلوی دوم به وضوح نشان می دهد که میان مکانها و وقایع مذهبی و اتفاقات سیاسی، رابطه ی نزدیکی وجود دارد؛ از این رو، برای شناخت عمیق تر ریشه های انقلاب اسلامی، شناخت تاریخ روحانیت و جریان های مذهبی اجتناب ناپذیر است. یکی از گروههایی که از نخستین مراحل تشکیل خود تاکنون پیوند عمیقی با نهاد مرجعیت داشته و در مسایل سیاسی نیز رهبری روحانیت و حضرت امام خمینی(ره) را پذیرفت، هیأتهای مؤتلفه میباشد که سابقهی فعالیت مذهبی سیاسی برخی از اعضای آن، همانند حاج مهدی عراقی، به روزگار شهید نواب صفوی و فداییان اسلام بازمی گردد. این هیأتها در ابتدا به منظور برپایی دسته های عزاداری و انجام فرایض دینی در مساجد تهران تشکیل شدند؛ سپس با شروع حرکت اسلامی و فعال شدن مرجعیت در حوزه سیاست، به فعالیتهای سیاسی پرداختند و در تحولات نهضت اسلامی منشأ اثر گشتند. نخستین فعالیت سیاسی هیأت های مؤتلفه، شکل دادن به مخالفت ها علیه رژیم پهلوی در جریان محرم سال 1342 ه’. ش، در تهران بود.

همچنین، هدایت و رهبری عزاداران خشمگین علیه اقدام رژیم پهلوی در اعتراض به دستگیری حضرت امام(ره) در 15 خرداد، از اقدامات دیگر این گروه است. مهمترین اقدام این گروه اسلامی، اعدام حسنعلی منصور، عامل تبعید امام(ره) بود. هر یک از این اقدامات در تاریخ نهضت اسلامی نقطهی عطفی به شمار می رود. جمعآوری و تدوین خاطرات اعضای هیأت های مؤتلفه، جریان مبارزات این جمعیت را روشن تر خواهد ساخت؛ از این رو، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، برای تحقق این مهم، خاطرات ابوالفضل توکلی بینا را که بخشی از تاریخ مبارزات هیأت های مؤتلفه می باشد، به خوانندگان تاریخ انقلاب اسلامی تقدیم می نماید.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما