loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شکوه شیعه (سیری در زندگانی و فعالیت های آیت الله العظمی بروجردی)

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده محمدرضا تمری

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 272

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

نقاط عطف سیاسی و اجتماعی شیعیان در طول تاریخ، پیوند محکمی با «مقبولیت» ، «قدرت» و «حضور» مرجعیت در جامعه داشته اند. به عبارت دیگر، در طول تاریخ حیات سیاسی و اجتماعی شیعه، هرگاه مرجعیت مقبولیت عام داشته، آن دوران به دوران شکفوایی مذهبی، سیاسی و اجتماعی شیعیان بدل گشته است. مرجع تقلید در فرهنگ شیعی، اولا نایب امام زمان (عج) است، در ثانی سهم امام (ع) و خمس و زکات به او واگذار می شود و او در تخصیص این منابع مالی عظیم، به صلاحدید خود عمل می کند و در نهایت اینکه او قدرت تعیین تکلیف برای مقلدین دارد و میان عملی که به آن تکلیف می کند با امر الهی، پیوند برقرار می کند؛ لذا در جامعه از تجایگاه بالایی برخوردار است که نظیر آن جایگاه ، حتی برای پاپ در جوامع مسیحی و خلیف در ممالک سنی مذهب یا … قابل تصور نیست.

مرحوم حضرت آیت الله العظمی برورجردی (ره)، مرجع تقلید عصر خود بودند و به جهت برخورداری از مقبولیت عام، دوران پر خیر و برکت مرجعیت خود را به یکی از نقاط عطف سیاسی و اجتماعی شیعیان در طول تاریخ تبدیل کردند. این دوران، از جهاتی ، در عصر حاضر بی نظیر بوده است. از آنجا که ایشان مرجع یگانه عصر خویش بودند و اکثر مکلفین جامعه، ایشان را محل رجوع خود تشخیص داده بودند؛ لذا قدرت بسیج مردم در مواقع خاص را داشتند. همچنین واریز سهم امام (ع) .

سایر وجوهات شرعیه از اقصی نقاط جهان تشیع به حساب ایشان، قدرت اقتصادی بالایی را نیز برای ایشان مهیا ساخته بود و خدمات عمرانی، رفاهی و فرهنگی ای که با استفاده از این منابع مالی ارائه می شدند، در برخی از مواقع، حتی بیش از عملکرد دولت نمود داشت. نهایتا با توجه به ارتباط عمیق میان دیانت و سیاست در آموزه های مکتب تشیع، قدرت عمل ایشان، حکومت و شخص شاه را بیم ناک کرده بود؛ به همین دلیل شاه برای جلب رضایت ایشان از هیچ کوششی فروگذار نمی کرد و البته هر بار که این اصل را فراموش می کرد، از مرجعیت سیلی می خورد!

در کتاب حاضر که یکی از مجلدات مجموعه «دانستنی های انقلاب برای جوانان» می باشد، تلاش شده است تا با بررسی سیر تحولات حیات پر خیر و برکت آن عالم بزرگوار، ذهن مخاطب با مقبولیت عام قدرت عمل و حضور مؤثر و با برکت ایشان در جامعه آشنا شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما