loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بازخوانی دیدگاه های فقهی و سیاسی آیت الله صانعی

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

گردآورنده کتاب امید حسینی

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 212

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

فتنه ی سال 1388 به رغم اینکه ضربه ای به وحدت و قدرت ملی وارد ساخت و مملکت را در تشنج هشت ماهه فرود برد، با این همه باعث روشن شدن خط فکری و مشی برخی از نخبگان نظام و مدعیان همراهی دیروز امام خمینی(ره) شد. کسانی که تا پیش از برگزاری انتخابات همراهی با امام ونهضت اسلامی و همچنین خدمت در نظام اسلامی را به سان مدال افتخاری برای خود محسوب می کردند، به یکباره بعد از اعلام نتایج انتخابات با دامن زدن به شایعه ی تقلب و حمایت از سران فتنه و هتاکی به مسئولان نظام، یکسره در مقابل نظام اسلامی و آرمان های امام و انقلاب ایستادند.

آیت الله یوسف صانعی همچنان که خود بیان کرده است در روزگار نهضت امام از حلقه های سوم و چهارم مبارزه بود و در کنار و حاشیه حرکت می کرد و تبلیغ می نمود.بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آیت الله صانعی به عضویت شورای نگهبان درآمد و چند سالی بعد از آن استعفا کرد. مدتی بعد در سمت دادستان کل کشور مشغول شد که بنا به عللی که خدمت حضرت امام(ره) مطرح کرد، از مسئولیت کناره گیری نمود و در قم به فعالیت های علمی حوزوی پرداخت. پس از ارتحال امام خمینی(ره) با شدت وحدت خاصی از مقام معظم رهبری حمایت می کرد که این مواضع پس از انتخابات دوم خرداد و روی کار آمدن جریان اصلاحات دچار دگردیسی شد.

وی که بسیار دوست داشت به عنوان مرجع نواندیش مطرح شود در دوران اصلاحات با فتاوی شاذ و بدعت آمیز در پی جذب مخاطب بود. در انتخابات دهم ریاست جمهوری و حوادث پس از آن از سران فتنه حمایت کرد و بنای هتاکی به مسئولان را گذاشت. مرجعیت شیعه در طول تاریخ پرافتخار تشیع چنین گفتارهایی درباره ی مخالفان بیان نکرده بودند که آیت الله صانعی مرتکب شد. مجموع این رفتارهای باعث برکناری وی از مرجعیت گردید. کتاب پیش رو با گذری بر مواضع و دیدگاه های دیروزی آیت الله صانعی و شعارهای امروزی وی در ابعاد و حوادث مختلف، به صورت مستند و اغلب با تکیه بر سخنان خود ایشان، فرایند چرخش کامل وی را از نظام اسلامی و همراه و همگام شدن با مخالفان نظام را نشان می دهد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما