loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سیر تحول اندیشه ی ولایت فقیه در فقه سیاسی شیعه

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده حجت الله علیمحمدی

سال نشر : 1388

تعداد صفحات : 380

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

حاکمیت نظریه ی ولایت فقیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی فتح باب جدیدی در حوزه ی مباحث اندیشه ی سیاسی شیعه است. این نظریه که توانسته بود نظریات رقیب را کنار زده و از فضای پژوهش و تئوری به عرصه ی عمل و اجرا پانهد، سؤالات فراوان و تأملات جدیدی را پیش روی خود می دید. و به دلیل مطالعات جدیدی که در این حوزه صورت می گرفت، قضاوت های نو و البته متفاوت و گاه متضاد را نیز به دنبال داشت. برخی این نظریه را حاصل استنباط فقهای متأخر و ابتکاری از سوی آنها دانستند. عده ای دیگر درباره ی گستره و قلمرو آن به ایجاد سؤال پرداخته و حتی گاه به نازل ترین سطح از اختیارات تنزل دادند و برخی نیز آن را به نخستین مراحل شکل گیری فقه سیاسی شیعه متصل کردند.

تحقیق حاضر بر آن است نشان دهد همان گونه که رشد و نمو یک دانه به تمهید مقدمات و عوامل گوناگون وابسته است، رشد و بالندگی هر اندیشه ای نیز مقدمات خاص خویش را می طلبد. به عبارت دیگر با در نظر گرفتن همه ی عوامل، قراین و مقتضیات زمانی و مکانی می توان سخن و اندیشه ای را فهمید و درباره ی آن به داوری نشست که این قاعده ی کلی و شامل هر اندیشه ای است. در مباحث اندیشه ی سیاسی به طور عام و ولایت فقیه به طور خاص نیز همین قاعده جاری و ساری است. بنابراین تنها با نگاه ترکیبی منظومه ای و همه جانبه در این حوزه می توان به قضاوت و بینش صحیحی از آن دست پیدا کرد.

مطالعه ی نظریه ی ولایت فقیه به شکل منقطع و مجزا، داوری ناقصی از آن را پیش روی ما قرار خواهد داد؛ به همین سبب بررسی تاریخی ولایت فقیه و پی گیری تحول آن در بستر تاریخی اش اهمیت مضاعفی می یابد. ولایت فقیه به دلیل تأثیرپذیری از دو عنصر زمان و مکان همواره فراز و نشیب و تحول و تطور فراوانی داشته است. به عبارت دیگر، اگر شرایط مطلوبی بر جامعه ی شیعی حکمفرما بوده، ولایت فقیه نیز رشد و توسعه ی چشمگیری یافته و در شرایط نامناسب با سکون همراه بوده است. البته از این نکته ی مهم و اساسی نیز نباید غافل بود که فقیهان شیعه حفظ کیان شیعه را به عنوان بالاترین و مهم ترین مصلحت در فعالیت های خویش مد نظر قرار داده و سکوت می کردند.

پژوهش حاضر به بررسی اقوال و آرای فقهای بزرگ و برجسته از زمان آغاز غیبت کبرا تا عصر حاضر پرداخته و آن را به پنج دوره تقسیم کرده که در هر یک از این دوره ها بخشی از روند تکاملی آن طی می شود. در این پژوهش نظرات فقیهان در دو حوزه ی کلام و فقه مورد وارسی قرار گرفته است. حوزه ی کلام و مباحث مربوط به امامت و حکومت که در بسیاری از تحقیقات پیرامون ولایت فقیه مغفول واقع شده، بخش مهمی از پیشینه ی نظریه ی ولایت فقیه را تشکیل می دهد. در حوزه ی فقه نیز، در مباحث مربوط به دولت و حکومت در فقه شیعه همچون خمس، زکات، امربه معروف و نهی از منکر، نماز جمعه، قضا، شهادت، حدود، دیات، وصیت، هجر، اوقاف، حاکم جائر و پذیرش یا عدم پذیرش ولایت از جانب وی و... به این بحث پرداخته شده و از مجموع این مباحث نمودار حرکتی ولایت فقیه ترسیم می شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

عارف اشرفیان

بسیار کتاب زیبایی است.
خیلی خوب می شد اگر تهیّه اش می کردید...

31 مرداد 1398

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما