loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تاریخ مختصر اندیشه راهنمای فلسفه زندگی

ناشر اطلاعات

نویسنده لوک فری

مترجم محمدحسین وقار

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 228

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

لوک فِری، مقیم پاریس و استاد دانشگاه های دنیس دیدرو که جایزه های بسیار ازجمله مدیسی و ژان ژاک روسو را نصیب خود کرده ، بر این باور است که همه افراد باید کمی فلسفه بخوانند. به باور او بدون فلسفه نمی توانیم از دنیایی که در آن زندگی می کنیم رمزگشایی کنیم. «فلسفه بهترین آموزش برای زندگی است، حتی از تاریخ و علوم هم بهتر است.» زیرا تنها بدان دلیل که عملا همه اندیشه ها، باورها و ارزش های ما وجود دارند، در چارچوب الگوهای نظری دنیا که در طول تاریخ عقلی ایجاد شده دارای معنی اند؛ باید این الگوها را دریابیم تا گستره، منطق و پیامدهای آنها را درک کنیم. او همچنین دلیل دیگری برای اهمیت فلسفه آموزی می آورد و چنین می گوید: «پس از دریافت خود و دیگران از راه آشنایی با متون اصلی فلسفه، باید درک کنیم که این متون می تواند به ما کمک کند تا بهتر و آزادتر زندگی کنیم.» لوک فری به نقل از چند فیلسوف و اندیشمند می گوید: انسان نه برای سرگرمی خود و نه تنها برای دریافت بهتر دنیا و جایگاه خود در آن، بلکه عملا برای نجات خود فلسفه پردازی می کند. «فراگیری شیوه زندگی، فراگیری غلبه بر ترس از چهره های متفاوت مرگ یا ساده تر، فراگیری غلبه بر ابتذال زندگی روزمره یا خستگی از احساس از کف رفتن عمر، اینها پیشتر انگیزه های اصلی مدارس یونان باستان بودند.» (ص 11) لوک فری تأکید می کند ما نیازمندیم درباره این موضوعات بیندیشم و ببینم فیلسوفان چگونه درباره آنها اندیشیده اند.
کتاب «تاریخ مختصر اندیشه: راهنمای فلسفه زندگی» حاصل ملاقات و گپ و گفت هایی است که لوک فری با خانواده و دوستانش داشته است؛ یعنی زمان هایی که فیلسوف و دوستانش گرد هم می آمدند و فلسفه پردازی می کردند، اما این نحوه از فلسفه ورزیدن به زبانی ساده و روان بوده است. زبان ساده و البته روان، ویژگی آشکار کتاب است زیرا مولف کوشیده تا خوانندگان غیردانشگاهی را مخاطب قرار دهد. لوک فری در این اثر شرحی از چیزهایی ارائه کرده که آنها را در تاریخ اندیشه ضروری می دانسته است؛ او درباره نوشته هایش چنین نوشته است: «همه آن چیزهایی که دوست دارم به خانواده و به آنان که دوست خود می شمارم منتقل سازم.» (ص 10) کتاب تاریخ مختصر اندیشه: راهنمای فلسفه زندگی علاوه بر پیشگفتار از شش فصل و یک نتیجه گیری تشکیل شده است. فصول کتاب عبارت است از: فلسفه چیست؟ معجزه یونان، پیروزی مسیحیت بر فلسفه یونان، انسان گرایی: پیدایش فلسفه امروزین، پساامروزینگی: قضیه نیچه، پس از ساختار شکنی: فلسفه معاصر. ویژگی مهم کتاب این است که مولف به طور مستقیم خوانندگانش را خطاب قرار داده و به نوعی آنها را به مشارکت در اندیشه ورزی دعوت کرده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما