loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تاریخچه مبارزات اسلامی دانشجویان ایرانی در خارج از کشور (اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا) (1360-1344) - جلد سوم

ناشر اطلاعات

نویسنده مجتبی باقرنژاد

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 434

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 24234 10003022
14,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این کتاب از پنج بخش با عنوان های «نشست دوازدهم»، «در سوگ شریعتی»، «نامه مهندس بازرگان به علمای اعلام و مراجع عظام در رابطه با آیت الله طالقانی»، «اطلاعیه های اتحادیه در رابطه با اعتصاب غذا» و «حاشیه ای بر اطلاعیه های روحانیون» تشکیل شده است.

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا با بنیانی که عده ای از دانشجویان مسلمان خارج از کشور پایه ریزی کردند، در مدت حدود یازده سال به یکی از بازوهای پرتوان مبارزات اسلامی و رهبری بی بدیل آن یعنی امام خمینی (ره) تبدیل شد. انتقال و نشر پیام های امام خمینی(ره) به عنوان رهبر بلامنازع جنبش اسلامی و پوشش خبری مبارزات داخل کشور در کوتاه ترین زمان در سطح اروپا، آمریکا و دیگر نقاطی که انجمن های اسلامی شکل گرفته بودند و یا تظاهرات و اعتصاب غذاهایی که در بزنگاه های تاریخی در جهت انعکاس مبارزات ضدرژیمی مردم، شکل گرفت هر کدام نمونه ای از این تلاش های سیاسی مذکور است.

در بیانیه دوازدهمین نشست سالانه اتحادیه انجمن های دانشجویان در اروپا که در تاریخ 15 تا 18 مهر 1355 در شهر فرانکفورت آلمان برگزار شد، در بخش «نشست دوازدهم» می خوانیم: «آرزومندیم، در این دوران سیاه، که تاروپود روابط انسانی و اجتماعی بشری به طور اعم و جوامع اسلامی به طور اخص، گسستن آغاز کرده است و پنجه خونین استعمار، گرفتن آخرین رمق مقاومت را از مستضعفین و محرومین هدف خود قرار داده است، بتوانیم گامی به سوی روشنایی برداریم و با وحدت و تشکل ایمان به خود، اراده تغییر را در خویش جان دهیم و این را آویزه گوش خود و هم فکران و همراهان خود بسازیم که ما امروز به هر کار تواناییم.»

در بخشی از پیام امام خمینی (ره) به نشست سالانه اتحادیه انجمن های دانشجویان در این کتاب آمده است: «من با کمال تاسف از اوضاع ایران، به شما دانشجویان داخل و خارج امیدوارم، امید روزی که کشور از لوث وجود اجانب و عمال آنها پاک شود. شما ای جوانان عزیز یاس به خود راه ندهید، حق پیروز است... اکنون بر شما جوانان روش فکر و دانشمند است که از اوضاع عبرت بگیرید و بر اجتماع خود افزایش دهید و از مخالفت های بی اساس احتراز کنید و مکتب های بی اساس گذشته دیگران را کنار گذاشته به مکتب اسلام رو آورید.»

در بخش دوم «در سوگ شریعتی» دانشجویان خارج کشور در تشکل اتحادیه انجمن های اسلامی در برپایی مراسم های پرشور درگذشت علی شریعتی را برگزار کردند و در انعکاس شخصیت این مبارز در نشریه های خارجی سهم بسزایی داشتند. همچنین برخی شماره های نشریه قدس که از سوی این اتحادیه منتشر می شد به مطالبی در سوگ شریعتی از جمله مقاله «سفر شهادت»، «آخرین نامه دکتر شریعتی به پسرش»، «گزارش مراسم تشییع جنازه و یادبود دکتر شریعتی همراه با تصاویر مربوطه» پرداختند.
مهندس بازرگان پس از بازداشت و محاکمه و زندانی شدن آیت الله طالقانی نامه ای هم برای یاری علما و مراجع دینی در این باره ارسال کرد که این نامه توسط نیروهای داخل ایران تکثیر و توزیع شده بود. در خارج از کشور هم این نامه مجددا تکثیر و منتشر شد. نامه مهندس بازرگان و تلاشی که اتحادیه در انتشار گسترده آن انجام داد در بخش «نامه مهندس بازرگان به علمای اعلام و مراجع عظام در رابطه با آیت الله طالقانی» با تکیه بر کوشش های دانشجویان در خارج از کشور مدنظر نویسنده قرار گرفته است.

پس از بازداشت فعالان مبارز با رژیم طاغوت اتحادیه انجمن های اسلامی اطلاعیه ای را با عنوان اخبار اعتصاب غذای پاریس به این مضمون منتشر کرد: «اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا و روحانیون مبارز ایران اعتصاب غذای خود را طبق برنامه قبلی روز شنبه 9 مهرماه 1356 در پاریس آغاز کردند. علی رغم تلاش های فراوانی که برای پیدا کردن محل اعتصاب غذا صورت گرفت و روزانه به بیش از 20 محل و سازمان و کلیسا مراجعه می شد اما متاسفانه صاحبان و مسئولین و مدیران این اماکن با برگزاری اعتصاب در محل آنها موافقت نکردند...» این مطلب و سایر تکاپوهای دانشجویان در ارتباط با این اعتصاب غذا در بخش «اطلاعیه های اتحادیه در رابطه با اعتصاب غذا» به همراه پاره ای از اسناد گردآوری شده است.

در بخش «حاشیه ای بر اطلاعیه های روحانیون» نویسنده با نگاهی به اسناد اعتصاب غذای پاریس در نتیجه گیری این حرکت می نویسد: «مطالعه اسناد ارائه شده، عکس های مراسم و مطالبی که خبرگزاری ها و مطبوعات مختلف در مقطع برگزاری اعتصاب غذا و بعد از آن از این حرکت اعتراضی تهیه و منتشر کردند، گویای این مطلب است که اعتصاب غذای مهرماه سال 1356 در پاریس و در محل کلیسای سن مری(یا سنت مری) کاری مشترک از دو تشکیلات اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا و روحانیون مبارز بوده است.

اسناد اتحادیه از تأسیس آن تا پایان دوره هفتم در جلد اول و دوره هشتم تا پایان دوره یازدهم در جلد دوم و دوره دوازدهم در جلد سوم و دوره سیزدهم در جلد چهارم جای گرفته است .
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما