loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

روشنفکران دینی و دینداران روشنفکر (خاستگاه نظری)

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده رضا دهقانی

سال نشر : 1386

تعداد صفحات : 375

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

هرچند بر اثر برخورد دو نظام سنت اسلامی و غربی و تاثیر آن در ظهور اندیشه های امتزاجی و ترکیبی در میان متفکران معاصر ایران، نمی توان به دنبال اندیشه های ناب و خالص در هریک از جریانات فکری متعلق به سنت اسلامی و سنت غربی بود، اما دوری و نزدیکی اندیشمندان به هریک از سنت ها می تواند معیاری برای ارزیابی و تحلیل اندیشه ها و افکار آن ها باشد.

نویسنده ی این کتاب بر اساس چنین رویکردی به دنبال تبیین خاستگاه نظری روشنفکران دینی و دینداران روشنفکر است. بر این اساس روشنفکران دینی با تاثیرپذیری از نظام سنتی غرب، اعتقاد دارند که میان ما و دنیای درون فاصله ای است و تقید به دین سنتی و زندگی در دنیای جدید، ناممکن است و دستاوردهای این دنیا را نمی توان نادیده انگاشت، پس در پی تلفیق سنت دینی با ارزش های مدرن هستند. اما دینداران روشنفکر، اندیشمندانی هستند که از بستر دین برآمده و با آن دمساز شده، مبانی فکری و عقیدتی خویش را از خرمن معارف دینی برداشت کرده اند. در ضمن دغدغه های سوالات جدید نیز دارند و از طرف دیگر دین را جوهری جاوید و فراتاریخی و جغرافیایی می دانند به همین دلیل در صددند تا پدیده های اجتماعی نوین را بر مبنایی کاملا دینی تفسیر کنند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما