loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کاوشی نو در اخلاق اسلامی

مقدمات و کلیات شئون حکمت عملی

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 2435 10003022
125,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

علم اخلاق از فضیلتها و مکارم انسانی، چگونگی به دست آوردن آنها و نحوه آراستن نفس به آن صفات نیک سخن می گوید. کتابهای اخلاقی هر یک شیوه ای به خصوص در پرداختن به مسائل اخلافی در پیش گرفته اند که گاهی صبغه فلسفی گرفته، گاهی صبغه روایی و گاهی صبغه عرفانی. در برخی از این کتابها بحثهای عملی رنگ و بوی بیشتری داشته و در برخی دیگر بحثهای نظری.
این کتاب با رویکردی تلفیقی تلاش نموده است که مزایای تمام کتابهای گذشته را به خدمت گرفته و از معایب آنها دوری گزیند. لذا این کتاب نسبت به سایر کتابهای اخلاقی دارای ویژگی های زیر است: 1- در این کتاب بحثهای نظری و عملی دوشادوش یکدیگر مورد توجه قرار گرفته اند. 2- گزینش روایات در این کتاب با دقت و وسواس زیادی صورت گرفته و از استناد دادن به روایتهای ضعیف پرهیز شده است. 3- متن کتاب متنی ساده اما جذاب و تاثیر گذار است.
کتاب حاضر که جلد اول از این مجموعه کتابهاست، در فصل های اول تا سوم به برخی بحثهای مقدماتی در علم اخلاق پرداخته و درباره تعریف، موضوع و فایده این علم به تفصیل سخن گفته است. در ادامه در فصل چهارم به ضرورت تهذیب نفس پرداخته و در فصل پنجم در مورد چگونگی تهذیب نفس و برخی نکات کلیدی آن پرداخته است. در این فصل بحثهایی درباره تقوا، مراقبه، پند گیری از مطالعه تاریخ، حب در راه خدا و ... سخن به میان آمده است.

... استاد باید شرایطی داشته باشد که از وجود آنها ناگزیر است:الف) دانش و تخصص، به گونه ای که نزد اهل آن علم شهرت یافته باشد که معلمی کارکشته است. پس نادان غیر متخصص یا کوتاهی می کند یا زیاده روی و در نهایت پشت آدمی را می شکند و موجب انحراف می شود.ب) عقل و کیاست؛ زیرا هر که خرد و زیرکی نداشته باشد موجب انحراف می شود و چه بسا استاد به دور از ذکاوتی، شاگرد را به پرتگاه کشد. بدین ترتیب یافتن خردمند زیرک، دشوار تر از یافتن عالم متخصص است.ج) رسیدن به لقاء یا دست کم رسیدن از توبه و تخلیه به تحلیه و هر که از توبه و یقظه عبور نکند، کور است. پس چگونه ممکن است کوری عصاکش کوری دیگر شود. هر که خود را پاک نسازد، اسیر پلشتیها خواهد بود و چنین کسی چگونه خواهد توانست دیگری را از اسارت برهاند؟اینها شرایط عمده ای بود که بیان شد و به هر روی، یافتن استاد، به غایت دشوار است....
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما