loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اصطلاح نامه فلسفه اشراق با مستند اصطلاحات و نمودار

همراه با لوح فشرده

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 24460 10003022
300,000 270,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

همه اصطلاحات معرفت شناسی در هفده رده زیر قرار گرفته اند: «فرامعرفت شناسی»، «رویکردهای معرفت شناسی»، «علم (حصولی و حضوری)»، «امکان معرفت»، «راه های معرفت»، «علم حصولی»، «تعریف»، «تصور»، «تصدیق»، «علم حضوری»، «تعقل»، «احساس»، «صدق»، «استدلال»، «موانع معرفت»، «علم به جهان خارج»، «قضیه» و «مفهوم» و «اصطلاح نامه»

«اصطلاح نامه»، معادل فارسی واژة «تزاروس» (Thesaurus)، به معنای «گنجینة لغات» است و مراد از آن، معجمی است که همة واژه ها یا اصطلاحات مربوط به حوزة خاصی از معارف و فرهنگ بشری را با سامان دهی و نظام مندی ویژه ای در بر دارد.

در آغاز، هدف از تهیة اصطلاح نامه ها، دست یابی آسان به اصطلاحات و کاربرد دقیق آنها بود اما با گذشت زمان، سامان دهی مفهومی و کاربرد واژه ها در نمایه سازی، هدف اصلی تهیة اصطلاح نامه ها قرار گرفت.

نظام مطلوب در اصطلاح نامه ها، در بردارندة طبقه بندی سلسله مراتبی (اعم و اخص)، مشخص ساختن اصطلاحات مترادف (مرجّح و نامرجّح) و اصطلاحات وابسته و مرتبط با یکدیگر است.

فواید اصطلاح نامه

مهم ترین فواید اصطلاح نامه ها عبارت اند از:

دست یابی سریع و آسان به نظام و نقشة جامع یک علم، از راه مراجعه به نمودار درختی مبتنی بر اصطلاح نامه؛ فهم جایگاه و موقعیت هر یک از موضوع ها و مسائل یک علم در ساختار کلی آن علم و دست یابی به رابطة هر موضوع با موضوع های دیگر آن علم، از راه مراجعه به رده، اعم ها، اخص ها و وابسته های هر اصطلاح؛ دست یابی به دقیق ترین و آشناترین واژه ها و اصطلاح ها از میان واژه هایی که معنای یکسانی دارند، از راه مراجعه به اصطلاح های «مرجح» و «نمودار درختی» که در آن، تنها از اصطلاح های مرجّح استفاده می شود؛شناخت مترادف های یک اصطلاح، از راه مراجعه به واژه های «نامرجّح» آن و شناخت مشترک های لفظی، از راه مراجعه به اصطلاح نامة الفبایی و توضیح دهندة اصطلاح ها.

ادغام اصطلاحات معرفت شناسی غرب با معرفت شناسی اسلامی در اصطلاح نامه، نسبت معرفت شناسی مسلمانان با غربی ها را کاملاً روشن می کند و برخی کاستی های موجود در هر یک از این دو نوع معرفت شناسی را آشکار می سازد.

وارد کردن اصطلاحات معرفت شناختی برگرفته از آثار مسلمانان، در نمودار مشترک معرفت شناسی اسلامی با غرب، ظرفیت ها و توانمندی های عقلی مسلمانان را برای پرداختن به مسائل موجود معرفت شناسی جهان غرب کاملاً روشن می سازد.

همراه با لوح فشرده
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما