loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دانستنیهای انقلاب اسلامی برای جوانان 68: شگفتی روزگار (بر اساس زندگی شیخ محمد بهلول)

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده پروین قائمی

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 112

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

در نهضت مبارزه با کشف حجاب رضاخانی، روحانیون، توده های مردم و برخی گرو ه های صنفی و سیاسی فعالی بودند که به مثابه نیروهای ورودی به سیستم قابل شناسایی هستند. بدون انکار تأثیر تک تک نیروهای فوق در فرآیند و با توجه به موضوع کتاب حاضر، باید گفت که شیخ محمدتقی بهلول گنابادی از نیروهای مؤثر ورودی فرآیند عملیات سیستم بوده است. شیخ، به عنوان واعظی تأثیرگذار، آشنا به مسائل روز و دارای عرق مذهبی شدید، باعث و بانی قیام مسجد گوهرشاد شد که نقش آن در نهضت مبارزه با کشف حجاب، غیرقابل انکار است.

به عبارت دیگر و با توجه به دیدگاه سیستمی که به طور خلاصه به آن اشاره شد، شیخ بهلول یکی از نیروهای ورودی بسیار مؤثر به سیستم است که در مرحله ی فرآیند عملیات، به مدد حضور و ایستادگی مردم، حماسه ی مسجد گوهرشاد را رقم زد. خروجی این سیستم، تجلی شخصیت ضد مذهب، ددمنش، قلدر و سرکوب گر رضاخان نزد عامه، شکسته شدن سکوت چند ساله در قبال عملکرد ضد دین رضاخان و در نهایت، رقم خوردن حماسه ی حضور مردم در دفاع از دین و شرف بود. فرآیند بازخورد و نگاه مجدد به سیستم نیز نشان می دهد که اولا خروجی و نتیجه، ثبت و قابل اعتنا بوده است و در ثانی، بررسی تأثیر بهلول در نقش یک ورود سیستم، مؤثر و کم نقص بوده است.

مؤید این نتیجه گیری، فرمایشات مقام معظم رهبری در تجلیل از شخصیت بهلول است: "بهلول یکی از شگفتی های روزگار ما بود ، زهد و وارستگی او، تحرک و تلاش بی وقفه، پیکر نحیف او، ذهن روشن و فعال او، حافظه ی بی نظیر او، دهان همیشه صائم او، غذا و لباس و منش فقیرانه ی او، شجاعت و فصاحت و ویژگی های اخلاقی برجسته ی او، از این مؤمن صادق، انسانی استثنایی ساخته بود". این کتاب، از مجموعه "دانستنی های انقلاب اسلامی برای جوانان"، به ذکر داستان واره ای از فعالیت های مبارزاتی، دوران تبعید، حضور ایشان در مصر و حیات ایشان در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا وفات، پرداخته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما