loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دانستنیهای انقلاب اسلامی برای جوانان 56: رساله ی ناتمام (روایتی از زندگانی شهید دکتر سید رضا پاک نژاد)

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده علی اکبر خدایی

سال نشر : 1385

تعداد صفحات : 144

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

شهیددکتر سیدرضا پاک نژاد، پزشک خوش قلم و خوش بیان شهر، در سوم آذر 1303هـ. ش در یزد متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در دبیرستان ملی «اسلام» و دبیرستان «ایرانشهر» یزد گذراند. پس از اخذ دیپلم در سال 1321 به حج مشرف گردید و به خاطر محدودیت ها و تنش های ایجاد شده از سوی آل سعود و وهابیون، با سایر هم سفرانش یک ماه در مکه زندانی شد. در سال 1331، به دانشگاه علوم پزشکی راه یافت و در بهمن 1336، دکترای خود را با عنوان «تمام برنامه های دانشکده ی پزشکی در اسلام» با درجه ی ممتاز گذراند.

او در زبان عربی تبحر داشت و از همان جوانی با علوم حوزوی ارتباط برقرار کرده بود. وی 110 جلد کتاب در بررسی علوم و معارف اسلامی و مسائل اجتماعی و پزشکی تألیف کرد که مهم ترین آنها «اولین دانشگاه و آخرین پیامبر» است که تاکنون بیش از 40 جلد آن منتشر شده است یا کتاب معروف «ازدواج» که به خصوص، در اولین سال های پس از انقلاب، در دست هر زوج جوان و جویای زندگی دینی و سالم دیده می شد که از تألیفات وی به شمار می رود. در همان سال های دانشجویی، برای مجله ها و روزنامه ها، مقالاتی تحریر می کرد تا از دیدگاه اسلامی نسبت به امور و دغدغه های مختلف اجتماعی دفاع کند.

او در یزد از آموزگاری و دبیری مدرسه تا حسابداری و سرانجام طبابت و ریاست بیمارستان و حتی «مدیریت بیمه» را تجربه کرد تا همان سال های ظلم و ستم رژیم پهلوی را هم، در خدمتگزاری به مردم رنج کشیده و با ایمان شهرش به سر بوده باشد و این همه، مانع مبارزه و فعالیت او، هم علیه جریانات فکری انحرافی چون بهائیت و هم در مقابل رژیم، در کنار آیت الله صدوقی، نمی شد.

پس از پیروزی انقلاب به عنوان نماینده ی مردم یزد به مجلس راه یافت و در 7 تیر 1360، به همراه برادرش و ده ها تن دیگر از مسئولان و فعالان نظام نوپای اسلامی، به شهادت رسید و شهد نوشین وشیرین شهادت را چونان شفای ابدی، از دست طبیب جان ها و حکیم عالم، سر کشیده؛ اما هنوز راه نیمه تمام، جاده ی در انتظار و سوار بی اسب «پاک نژاد»های نهضت ما در عرصه ی علم و دین و جامعه سازی همانند «رساله ی ناتمامی»، رهپویان فرهنگ انقلاب را به خود فرا می خواند.

این اثر به پرداخت روایی و مستند دوران حیات و مبارزه های پزشک مهربان انقلاب و مردی خوشنام از «دارالعباده ی یزد»، شهید دکتر سیدرضا پاک نژاد می پردازد. نگارنده با بهره گیری از گزارش های مکتوب و خاطرات شفاهی و مستندات جمع آوری شده راجع به حوادث و رویدادهای دوران زندگی این الگوی دوست داشتنی و قرار دادن آنها در قالب روایتی آموزنده، جذاب و خواندنی و با استفاده از شم ادبی و داستانی و نیز چاشنی کردن لحنی شیوا، این کتاب را تهیه کرده است. کتاب سعی دارد از فرهنگ رفتاری و سنتی و ادبیات عامه ی یزد، به عنوان یکی از شهرهای همیشه مذهبی و انقلابی ایران نشانی برگیرد و اثری ماندگار را در ترویج و تبیین فرهنگ انقلاب اسلامی ثبت کند تا شاید گوشه ای از دِین اصحاب و اهل قلم را، نسبت به ادبیات و فرهنگ انقلاب اسلامی، که صفحات بزرگی از دینداری و پایداری، ایثار و آگاهی و مردم داری را در خود جای داده است، ادا کرده باشد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما