loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دانستنیهای انقلاب اسلامی برای جوانان 54: عاشق ترین صیاد (نگاهی به حیات و شهادت امیر سرافراز شهید صیاد شیرازی)

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده محبوبه معراجی فر

سال نشر : 1385

تعداد صفحات : 126

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

از بهترین مجاری دستیابی به هویت انقلاب اسلامی ایران و شناخت آن، بررسی زندگی و اندیشه های ناب مجاهدان و عناصر فعال و تأثیرگذار پس از انقلاب می باشد. امیر شهید سپهبد «صیاد شیرازی»، از فرماندهان پرتلاش اما آرام جنگ و پس از جنگ بود که در فروردین ماه 1378 -در حالی که جانشین ستاد کل نیروهای مسلح کشور بود- به درجه ی رفیع شهادت نایل آمد.

شخصیت و زندگانی شهید صیاد از چند نظر، ویژه و مورد توجه می باشد؛
اول، اوج و شکوه اخلاص، ایمان و عبادت آن شهید بزرگوار است که بدون آن که حرف و حدیث و ادعایی درباره ی آن باشد، زبانزد و مورد تأیید همه ی مردمی است که غبار زمان، فرصت آشنایی با این ستاره ی آسمان انقلاب را به آنان نداده بود؛ حتی آنان که پس از شهادت صیاد برای اولین بار نام او را شنیدند، بر این خلوص و تقوا گواهی دادند.

دومین مسأله آن است که شهید صیاد، هم در جایگاه سردار دفاع مقدس و هم در جایگاه یکی از خدمتگزاران کارآمد و موفق سال های پس از جنگ، قابل الگوگیری و شناخت است. وی در سال های پس از قطعنامه 598، مصمم تر از گذشته، با تمامی جسم و جان به خدمت اهداف انقلاب اسلامی درآمد و درایت، اخلاص، توکل و ساده زیستی او در این دوران به اوج رسید.

سومین نکته این که، صیاد شیرازی در حالی مورد خشم و کینه ی تروریست های منافق واقع شد که 21 سال از انقلاب و 11 سال از جنگ می گذشت؛ در زمانی که روحیه ی غفلت و دنیاگرایی، رفته رفته بسیاری از ارزش ها و الگوهای انقلابی را از صحنه بیرون می راند، ترور و شهادت آن امیر سرافراز که نشان دهنده ی اوج عداوت دشمنان با او بود، همچون نسیمی جان بخش، عطر خوش ایثار و ایمان را بر کوچه ها و خیابان های شهر، حکم فرما کرد و این هنر مردان خداست که مرگشان، نه پایان یک اسطوره، بلکه آغازی دیگر بر حقایق عالم، می شود. مرکز اسناد انقلاب اسلامی، پس از شهادت شهید صیاد شیرازی، مجموعه خاطرات ناتمام وی را همراه بخشی از اسناد مربوط به مبارزات وی به چاپ رسانده است، اما مجموعه ی حاضر، که در دفتر هنر و ادبیات این مرکز تدوین شده است برداشتی است از حیات تا شهادت شهید صیاد که تلاش می کند، با بیانی ساده خواننده ی جوان را با عمق شخصیت او آشنا سازد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما