loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجلس شورای ملی (دوره های بیست و یکم تا بیست و چهارم)

4 (1)

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده محمد مروار

سال نشر : 1386

تعداد صفحات : 382

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

پس از قیام مشروطه و با ورود اندیشه های غربی ، تفکر پارلمانتاریسم با تشکیل مجلس شورای ملی در ایران محقق شد . پارلمانتاریسم در ایران به خواسته های خود نرسید و در میانه ی راه به انحراف کشیده شد . با نادیده گرفتن دین و تأثیر تعیین کننده ی آن بر همه ی ارکان زندگی مادی و معنوی ایرانیان ، از سوی روشنفکران غرب زده ، نقطه های آغازین این انحراف پایه ریزی شد .

تغییرات نظام بین المللی پس از جنگ ، شکل نظام های سیاسی کشورهای منطقه از جمله ایران را تغییر داد و روح نظامی گری را بر منطقه حاکم کرد و قدرت سیاسی با حمایت خارجی ها به دست نظامیان افتاد . در ایران نیز دیکتاتوری رضا شاه بر ویرانه های مشروطه شکل گرفت . در ایران ، علاوه بر حمایت قدرت های بیگانه ، روشنفکران بازمانده از مشروطیت نیز بر دیکتاتوری جدید مهر تأیید زدند .

به تدریج و با فاصله گرفتن از مبدأ تشکیل مجلس ، شکاف بین مجلس فرمایشی و واقعی و مردمی افزایش یافت و این فرآیند تا تبدیل شدن مجلس به محیطی آرام و مطیع در خدمت سیاست های رژیم پهلوی ، پیش رفت . مجلس های عصر پهلوی نه تنها قانون گذار وابستگی ها بودند بلکه توجیه گر مداخلات سلطه گرایانه ی قدرت های جهانی ، به ویژه ایالات متحده ی آمریکا نیز بودند .

انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی موجب شد تا قبل از سقوط نظام پهلوی ، شاهد سقوط مجلس بیست و چهارم باشد که نمایندگان آن با شرمساری هر چه بیشتر ، چاره ای جز استعفا و کناره گیری و در نهایت انحلال مجلس نداشتند . هدف از این مطالعه ، تحقیق درباره ی آن است که نحوه ی انتخابات مجلس چگونه بوده و چه افراد یا گروه های سیاسی و اجتماعی در انتخابات به ایفای نقش می پرداختند و این مداخلات چه اثری بر تحول سیاسی جامعه نهاد و دریابیم که در نتیجه ی تحولات نظام سیاسی – اجتماعی ایران در این دوره ، چه تغییراتی در نحوه ی انتخابات مجلس شورای ملی ایران علاوه بر این که هدف ، شناسایی قسمتی از اوضاع سیاسی ایران است ، کوشش شده تا از یک سو ارتباط طبقات سیاسی – اجتماعی جامعه ی ایران با هیئت قانون گذاری بررسی شود و از سوی دیگر معلوم گردد چه تحولی در اوضاع و احوال اجتماعی – سیاسی و اقتصادی در این دوره رخ داده است .

به عبارتی ، تعیین نحوه ی انتخابات و ترکیب طبقاتی مجلس شورای ملی ، هدف اصلی این تحقیق است . فرض ما این است که مجلس شورای ملی از دوره ی بیست و یکم تا بیست و چهارم ابزاری بوده در دست شاه تا در خدمت روندی باشد که در نهایت ، سلطنت مشروطه را به مطلقه مبدل سازد . دلایل صحت این فرض و این که مجلس تا چه حد در ایفای نقش خود موفق بوده یا می توانسته باشد ، نکاتی است که باید سنجیده شود . در مورد منابع مورد استفاده باید گفت که مشروح مذاکرات و مصوبات مجلس ، از مهم ترین منابع این تحقیق به شمار می رود که به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفته است ؛ این مذاکرات علاوه بر این که نشان دهنده ی سیر تصویب لوایح و طرح های قانونی مجلس است ، بیانگر مبارزات پارلمانی و مواضع گروه های مختلف مجلس و ساختار آن می باشد . مرکز اسناد انقلاب اسلامی امیدوار است با انتشار اثر حاضر که بررسی مجالس شورای ملی بیست و یکم تا بیست و چهارم را هدف خود قرار داده است ، گام دیگری در جهت تدوین تاریخ انقلاب اسلامی برداشته و به علاقمندان انقلاب اسلامی و جامعه علمی کشور یاری رساند .
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما