loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

قشقایی ها و مبارزات مردم جنوب

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده غلامرضا میرزایی دره شوری

سال نشر : 1381

تعداد صفحات : 372

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

ایل قشقایی از اوایل دوره صفویه وارد خطه ی جنوب ایران شد و از دوره زندیه حیات فعالی را در عرصه سیاسی - اجتماعی این ایالت آغاز کرد، این تأثیرگذاری از دوره مشروطیت و همگام با مبارزات مشروطه خواهی در ایالت فارس، وارد مرحله اثر گذار جدیدی شد و پیوند مستحکمی بین علمای پیشرو فارس و انقلابیون جنوب برقرار ساخت. ایل قشقایی پس از پیروزی مشروطیت تا آغاز جنگ جهانی اول ، در تنش آشکار با نفوذ انگلیس در جنوب به سر می برد با آغاز جنگ جهانی اول، با ایفای نقش محوری در نبرد با بیگانگان و عوامل داخلی آنها ، وفاداری همیشگی خویش را به میهن اسلامی به ثبات رساند.

در اوایل دوره پهلوی رضاخان برای درهم شکستن قدرت این ایل ،به قلع و قمع آن پرداخت. اگر چه ایل قشقایی با مقاومت سراسری و بسیج قبایل و کانون های قدرت، برای مدتی نیروهای رضاخان را با شکست مواجه ساخت. اما سرانجام در برنامه ای زمان بندی شده سازمان سیاسی ، اجتماعی ، ایل قشقایی که شمار مبارزه با بیگانگان در فارس بود، از هم پاشید این کتاب نقش برجسته ایل قشقایی را در جنگ جهانی اول، مورد بررسی قرار می دهد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

افشین اژدری

باسلام خدمت همه دوستان عزیز و نویسندگان محترم بخصوص نویسنده کتاب حاضر...عزیزان صفویه وحکومت صفویه تقریبا چهارصدسال پیش ابتدا درتبریز وسپس دراصفهان حکومت میکردند ودرسته که با قشقایی ها نسبت فامیلی هم داشتند اما وجود قشقایی ها یعنی قبایل ترک قشقایی حتی درزمان خوارزمشاهیان و سلجوقیان نیز درمنطقه جنوب ایران بودن..اگر کمز دقت بفرمایید فلکه خاتون فعلی درشیراز که ایشون بنام شاهزاده بیگم بوده اند و حاکم فارس..دختر یکی ازپادشااان ترک ایران بوده که خواهر دیگرش هم حاکم کرمان لوده که با تدبیری که اندشبدند و طلاو پولی که ررای معول هافرستادن مانع ازحمله به سیراز و فارس شدن...یعنی ب نوعی قشقایی ها ازابتدا حتی قبل از اسلام هم درفارس و جنوب بود اند ..البته برخی از طوایف هم هیتند که درزمان صفویه یا افشار به جنوب کوچانده شده لند و ساکن قشقایی هستند

17 مرداد 1401

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما