loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مشهد از مقاومت تا پیروزی: بررسی مبارزات علما و مردم مشهد از 1341 - 1357

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده جمعی از نویسندگان

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 528

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 24758 10003022
16,000 15,200 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

انقلاب اسلامی ایران مبارزه ی یک گروه یا طبقه علیه گروه و طبقه ی دیگر نبود بلکه فریاد اعتراض ملتی بزرگ بود علیه ظلم، بی عدالتی، وابستگی و بی دینی حکومت پهلوی که از عمق دل و جان میلیون ها ایرانی برآمد و رژیم ستمگر پهلوی را سرنگون ساخت. در این انقلاب تمام اقشار اجتماعی اعم از طلبه، دانشجو، کشاورز و کاسب و ... به میدان آمدند و رو در روی رژیم جنگیدند. اما مشخصه ی دیگر انقلاب اسلامی این بود که محدود و منحصر به منطقه و شهر خاصی نبود بلکه در دورافتاده ترین نقاط این مرز و بوم شعارها، آرمان ها و خواسته های مردم هماهنگ و یکسان بود و جملگی در پی تحقق حکومتی اسلامی با رهبری مردی از تبار صالحان امام خمینی (ره) بودند. همین همدلی و یکرنگی باعث شد که مردم بی سلاح با اتکا به خداوند بر نظامیان و ده ها هزار مستشار غربی پیروز شوند.عظمت و گستردگی حوزه ی جغرافیای انقلاب اسلامی ایران ضرورت بررسی موردی و منطقه ای وقایع و جریان های مؤثر در پیروزی انقلاب در شهرها و استان های مختلف را می طلبد. شهر مقدس مشهد به برکت وجود مرقد امام هشتم علی بن موسی الرضا (ع) در تمامی عرصه ها و جنبش های معاصر ایران شرکت داشته و گام های مهمی نیز برداشته است. علاوه بر آن حوزه ی علمیه ی کهنسال شهر محل پرورش علما و روحانیون بزرگی بوده است که در شکل گیری و گسترش انقلاب اسلامی در سراسر ایران نقش ارزنده ای داشته اند. وجود دو بیت آیات میلانی و سیدحسن طباطبایی قمی در مشهد و انجمن های سیاسی و مذهبی متعدد از جمله کانون نشر حقایق اسلامی، انجمن پیروان قرآن، انجمن اسلامی دانشجویان دانش آموزان و فعالیت بی وقفه و مؤثر شخصیت های بزرگ از جمله حضرت آیت الله خامنه ای در باروری نهال انقلاب در مشهد و سایر شهرهای ایران بسیار مهم و سرنوشت ساز بوده است.اثر پیش رو با بررسی زمینه ها و حوادث منتهی به قیام پانزده خرداد 1342 و شرح نحوه ی شکل گیری قیام و پیامدهای آن حوادث را تا پیروزی انقلاب اسلامی پیگیری می کند. مؤلفان کوشیده اند با استفاده از اسناد و مصاحبه های متعدد نقش اشخاص، کانون ها و انجمن های مذهبی فعال مشهد را در پیروزی انقلاب اسلامی تبیین نمایند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما