loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

روزشمار انقلاب اسلامی در قزوین

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده علی شیرخانی

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 160

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

امروز ، قریب به سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران می گذرد؛ انقلابی که پژواک آن، تاریخ ساز انقلاب های گوناگون در سرزمین های دیگر است؛ انقلابی که مدعیان وراثت سده ها شاهنشاهی را از اوج تبختر به زیر آورده، تا بار دیگر، ملتی تاریخ نگار واقعیت های عریان ثمربخش اتحاد و مقاومت در برابر نهادهای فاسد آسیب رسان باشد و از یک زاویه می توان گفت که انقلاب، فرآیند طبیعی ساختارهای خودکامه است. پس به تاریخ دست می یازیم تا از راه بررسی سیر واقعیت های آمده در اسناد، به حقیقت برسیم و انقلابی را درک کنیم که به گفته ی جیمی کارتر، رییس جمهور وقت آمریکا، نه فقط سازمان جاسوسی آمریکا بلکه هیچ سازمان اطلاعاتی دیگر جهان نیز قادر به پیش بینی رویدادهای آن نبود.

تاریخ انقلاب اسلامی ایران به سال های پیش برمی گردد؛ به آن زمان که شاه می خواست هرچه بیشتر مبانی خودکامگی و سلطه اش را تحکیم بخشد که با مقاومت مراجع عظام و حضرت امام خمینی و مردم مواجه گردید. این مواجهه، با لایحه ی انجمن های ایالتی و ولایتی و رفراندوم 6 بهمن 1341 آغاز شد و سپس به قیام 15 خرداد 1342 منجر گردید. اگر قیام مردم ایران در پانزدهم خرداد 1342 را تبلوری از پویایی نهاد فطری و هدفدار انسان مسلمان علیه خودکامگی و انقیاد بدانیم، از تابستان 1356 این پویش، رهگشای عمل صالح، در تداوم پی گیر انقلاب می شود. خیزش مردم ایران در واقع پاسخ به تباهی های بود که طی سال ها، انسان ایرانی را در رنج فرو برده بود؛ دیوانسالاری ، فساد ، اختناق ، شکنجه ، امحای اقتصاد ملی و انهدام اصول دینی، اعتقادی و اخلاقی که آن را « انقلاب سفید» می دانستند و با وابستگی روز افزون به آمریکا همراه بود.

به نوشته ی سولیوان ، آخرین سفیر آمریکا در ایران، اعمال شکنجه و سیاست پلیسی در زمانی صورت می گرفت که شاه با اجرای برنامه های اصلاحی خود معروف به «انقلاب سفید» می خواست کشور را به سوی «دروازه های تمدن بزرگ» هدایت کند. انقلاب اسلامی ایران نیز در مواجهه با خودکامگی پهلوی دوم در قالب انقلاب سفید و اصلاحات دیکته شده به وقوع پیوست که یکی از زلال ترین وناب ترین پدیده های اجتماعی و تاریخی است. این پیروزی با جانفشانی های مردم مسلمان و پیشاهنگی روحانیت متعهد و شرکت همه ی اقشار مردم با رهبری مدیری مدبر، همچون امام خمینی(ره) در روزگار ما، از قلب صخره ی سنگ تاریخ بیرون جهیده است.

حفظ ارزش ها و اصالت های ناب این انقلاب بزرگ در دراز مدت ، مرهون عوامل زیادی در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است. در زمینه ی فرهنگی، یکی از عوامل اساسی و ارزشمند نگهداری آن، از عوامل تهدید کننده ی محیطی در بستر زمان و مکان، «مطالعه و نگارش تاریخ این انقلاب» شکوهمند است؛ چرا که شناسنامه ی اصیل و مدون این انقلاب برای نسل های آینده و برای کسانی که انقلاب را ندیده اند، تنها از رهگذر تدوین تاریخ کامل، درست و همه جانبه ی آن، قابل ارائه می باشد.

تاریخ انقلاب بایستی در قالب های گوناگون نوشته شده و در اختیار همگان قرار داده شود؛ آثاری همچون خاطرات مبارزان، اسناد نهضت و قیام و سرانجام روزشمار انقلاب اسلامی که به ثبت وقایع روزانه می پردازد. اثر پیش رو، روزشماری از روند حرکت و مبارزات دینی مردم مبارز قزوین است، که سال های نفاق و خفقان را دوشادوش روحانیت و علما در سنگر دین و دیانت علیه رژیم طاغوت سینه سپر کرده و جنگیدند. روزشمار انقلاب اسلامی قزوین، اثر کوچکی است از رشادت ها و فداکاری های مردان، زنان و کودکانی که با دست خالی با رژیم استبدادی و ایادی آن جنگیدند و این انقلاب را به پیروزی رساندند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما