loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انقلاب اسلامی در اهواز - جلد اول

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده محمدرضا علم

سال نشر : 1386

تعداد صفحات : 808

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

پیروزی انقلاب اسلامی ایران در بهمن 1357 به عنوان یکی از انقلاب های بزرگ دنیای معاصر، حاصل مبارزات گسترده ی تودهی ملت ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره) بود که دامنه ی تأثیرات گسترده و شگرف آن بسیار فراگیر و همگانی بوده و تقریبا تمام شهرها و روستاها، گروه ها و اقوام ایرانی را در بر گرفت. ریشه ها و ارکان انقلاب، شیوه های مبارزه و روان شناسی گروه ها و مردم دخیل در انقلاب اسلامی از جمله موضوعاتی است که در خور بررسی و مطالعه بیشتر است. بنابر این نکته بارزی که در انقلاب اسلامی ایران باید مورد توجه قرار گیرد، مسئله همگانی و فراگیر بودن آن است. تقریبا تمام مناطق کشور، اعم از شهر و روستا، در شکل گیری این نهضت بزرگ سهیم بوده اند.

بنابراین بررسی قلمرو جغرافیایی انقلاب اسلامی، یعنی شهرها و مناطقی که مبارزات انقلابی مردم در آن شکل گرفته، از موضوعات مهم مربوط به انقلاب است که بایستی مورد توجه هر چه بیشتر نویسندگان و اهل قلم قرار گیرد، لذا مرکز اسناد انقلاب اسلامی بر خود فرض دانسته برای شناخت دقیق و نگارش تاریخ انقلاب اسلامی در حد توان تمام وقایع و حوادث انقلاب را در بیشتر نقاط کشور ثبت و ضبط کند و آن را در قالب آثار مختلف پژوهشی در شهرهای مختلف ایران مورد بررسی قرار دهد.

تاریخ اهواز در انقلاب اسلامی روایتی دست اول از رویدادهای انقلاب اسلامی در اهواز است که با توجه به اهمیت این شهر در تاریخ معاصر ایران و وجود ممیزه های خاصی مانند صنعت نفت، اعتصابات نفتی و تنوع قومی از ویژگی های بارزی برای مطالعه و بررسی در حوزه ی انقلاب اسلامی برخوردار است. اهمیت نفت در تاریخ معاصر ایران، به ویژه پس از ملی شدن صنعت نفت و بعد از کودتای 28 مرداد، سبب شد تا اهواز همواره در دهه های اخیر، به ویژه در انقلاب اسلامی ایران، یکی از مناطق مهم در شکل گیری و پیروزی آن به شمار آید، تا آنجا که اعتصابات نفتی در هنگام پیروزی انقلاب نقش عمده ای در تسریع روند سقوط رژیم پهلوی ایفا کرد.

کتاب "انقلاب اسلامی در اهواز جلد (1) " (علل و زمینه های وقوع انقلاب اسلامی) روایتی است دست اول از رویدادهای منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی در این خطه که با توجه به اهمیت این شهر در تاریخ معاصر ایران و وجود ممیزه های خاصی مانند صنعت نفت و تنوع قومی به آن پرداخته شده است.اهمیت نفت در تاریخ معاصر ایران ،ستیز روحانیت با رژیم پهلوی و قیام 15 خرداد، نقش گروه ها و سازمان ها در مبارزه با حکومت پهلوی ، نقش اصناف و بازاریان در پیروزی انقلاب اسلامی و بالاخره اعتصابات نفتی برای فلج کردن حکومت از مباحث عمده این کتاب هستند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما