loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انقلاب اسلامی در کاشان - جلد دوم

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده اصغر ابن الرسول

سال نشر : 1383

تعداد صفحات : 560

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

انقلاب پدیده ای سیاسی و اجتماعی است که خواهان دگرگونی بنیادین در جامعه است، اما کمیت و کیفیت خواستهای انقلاب به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آنها گستره ی جغرافیایی و جمعیتی است، یعنی هر چه منطقه ی جغرافیایی وسیعتری در یک جامعه، خواهان تغییر باشند و رفتارهای انقلابی از خود نشان دهند، دامنه ی انقلاب و خواست ها و تبعات آن نیز وسیع تر خواهد بود؛ زیرا حکومتهای مستقر با امکانات محدود خود توان مقابله با جریانات انقلابی همه جا گیر را ندارند.

از این رو، معمولاً سیاست حکومتهای مستقر، در مهار انقلاب ها، جلوگیری از گسترش جغرافیایی آن در گام نخست است. وقتی انقلاب دریک منطقه محدود شد، قدرت تخریبی بنیادهای رژیم مستقر را به نسبت محدودیت مکانی خود، از دست می دهد. عامل انسانی نیز نقش بسیار مؤثری دارد، به این معنی که هرگاه یک انقلاب بتواند اقشار و طبقات بیشتری را با آرمان ها و خواستهای خود همراه سازد قدرت پیشبرندگی خود را بالا خواهد برد. هر چند رهبران انقلابی به منظور ایجاد همبستگی و هماهنگی بین خواستهای متفاوت و گاه متضاد طبقات انقلابی، تلاشهای وافری انجام میدهند، اما گاه این هماهنگی رفتاری، نه به خاطر شعارها و باورهای مشترک بلکه به خاطر دشمن مشترک می باشد.

مهار انقلاب در یک گستره ی جغرافیایی و جمعیتی وسیع، به آسانی صورت نمی گیرد بلکه مستلزم عنصر مؤثر دیگری به نام تشکیلات و شبکه ی خبررسانی و خبررسانی منسجم، مرتبط و متمرکز است. یکی از گسترده ترین شبکه ها؛ مساجد، مدارس علمیه و هیأتهای عزاداری بود که به دور از دخالتهای دولت مستقر و به صورت مستقیم و متمرکز عمل می کرد، یعنی مسجد و روحانی روستا، حداقل با یکی از روحانیان برجسته ی شهر در ارتباط بود و ایشان نیز با روحانیان مراکز استان و یا کانون مرکزی یعنی قم و تهران در ارتباط بود و این خود اخبار مرکز را با سرعت بین اعضای شبکه پخش می کرد و به واکنش های آنها جهت می داد.

ویژگی مهم این شبکه، عدم وابستگی مالی و سیاسی با رژیم است که گاهی درگیریهای مقطعی و گاه مستمر ایجاد میکرد و نیز میتوانست اطمینان مخالفان را با گرایشهای مختلف جلب کند. مسألهی بعدی هماهنگی و همآوایی رهبران، آرمانها و خواستهای انقلاب و شبکه با تودهها بود و این نیز در گسترش دامنهی نفوذ آن بسیار مؤثربود. شبکه ی اطلاع رسانی مذهبی ها در تک تک شهرها فعال بود، اما میزان فعالیت ضدرژیم آنها بستگی به ویژگی های شخصی، گرایشها و تحلیلهای سیاسی اعضای شبکه داشت؛ اما از آنجایی که بین رأس شبکه با قاعده ی آن رابطه ی مرجع و مقلد برقرار بود، عملاً خواستهای مرجع مو به مو و به دقت تا قاعده ی هرم انتقال داده می شد.

انتشار اعلامیه ها و اطلاعیه های مراجع و چاپ و تکثیر مجدد آنها در روستاها و شهرهای حتی دورافتاده، بیانگر این رابطه است. کاشان یکی از شهرهایی بود که شبکه ی روحانیت به دلیل نزدیکی به قم و تهران در آن بسیار فعال بود. اعزام مبلّغ از قم در ماههای مذهبی در جهت هماهنگی رفتارهای خود با مرکز قم انجام می شد که این رفت و آمدها، نوعی وحدت در باور، رفتار و واکنش ایجاد می کرد. در این اثر سعی شده است تا حدودی روند انقلاب اسلامی، میزان ارتباط شهر کاشان با قم و تهران و تأثیرپذیری از جریانات مرکزی مورد بررسی قرار گیرد. بررسی شعارها، اقشار و طبقات اجتماعی شرکتکننده در انقلاب و سایر مؤلفه ها، نشانگر ارتباط دقیق روند انقلاب اسلامی در قم و کاشان است. مرکز اسناد انقلاب اسلامی در راستای شناساندن نقش شهرهای کشور در انقلاب، پژوهش اسنادی و میدانی فعالیتهای انقلابی مردم در کاشان را در اختیار علاقه مندان مباحث تاریخ معاصر و انقلاب قرار می دهد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما