loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جایگاه هولوکاست در پروژه ی صهیونیسم (اسطوره یا واقعیت)

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده محمد تراهی

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 300

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

پس از شروع جنگ جهانی دوم، مسأله ای بنام کوره های جسدسوزی یا اتاق های گاز هیتلری که به کشتارگاه میلیونها یا صدها هزار یهودی معروف گردیده، اسطوره ای شد که برای اولین بار در برخی محافل صهیونیستی در آمریکا در سال 1942 میلادی مطرح شد و این در شرایطی بود که هیچ فرد و یا محفل علمی، تاریخی و یا مطالعاتی و تحقیقاتی بدان اعتنایی نکرد، حتی سرکردگان نیروهای متفقین در جنگ که کاملاً از مسائل آشکار و نهان جنگ، اطلاعات کافی داشتند، کوچکترین نظر و یا عکس العملی در این رابطه ابراز نکردند.

اما وقتی در اواخر جنگ جهانی دوم صحنه های دلخراش بعضی از اردوگاه های اسرا و اجساد روی هم انباشته اسرایی که از بیماری تیفوس جان داده بودند را دیدند، زمزمه ای تحت عنوان قتل عام یهود توسط نازی ها با اسلحه ای مخصوص به نام اتاق گاز شکل گرفت و سوژه و مسلک جدیدی در جهان به نام «هولوکاست» یا قتل عام یهود ساخته شد. با گذشت زمان هولوکاست ابعاد گسترده تری یافت، ابزارهای قتل متنوع تر شد، بر تعداد اردوگاه های کشتار جمعی افزوده شد و تعداد کشته شدگان به شش میلیون نفر رسید.

در نهایت تبلیغات حساب شده ی نهادها و مجامع قدرتمند و ذی نفوذ صهیونیستی توانست تحریف های یک رویداد تاریخی را از طریق ابزارهای فرهنگی و هنری (هزاران جلد کتاب و صدها فیلم سینمایی) و به کمک افراد (تاریخ نگاران رسمی)، مراکز، مؤسسات و نهادهای آرشیوی و مطالعاتی وابسته به صهیونیسم، به عنوان واقعیتی غیر قابل انکار به افکار عمومی القاء نماید. با این وجود تعدادی از اندیشمندان و روشنفکران غربی از طریق تشکیل گروههای تاریخی و تحقیقی با عنوان «تجدید نظرطلبی» تلاش کرده اند تا برخی از واقعیت های تاریخی این اسطوره را برای افکار عمومی بازگو نمایند.

این قبیل افراد اگر چه در اقلیتند و از سوی نظام های حاکم بر کشور خود دچار محدودیتهایی هستند، اما توانسته اند شیپور مباحثه و مناقشه در مورد هولوکاست را به صدا درآورده و برای افشای حقایق تاریخی گام هایی بردارند. به عقیده ی روبرت فوریسون یکی از اعضای تجدید نظرطلبی، این اسطوره از سوی بعضی مجامع و سازمان های یهودی و کانون های صهیونیستی با اغراض کاملاً سیاسی و بلکه اقتصادی ساخته و پرداخته شده است و این مهمترین موضوعی است که در این پژوهش مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

پرسش اصلی که نگارش این کتاب بر پایه ی آن شکل گرفته، این است: اسطوره ی هولوکاست و بخش های آن (اردوگاه های کشتار جمعی، اتاق های گاز، کوره های جسدسوزی، رقم شش میلیون) چه نقشی در تثبیت پایه های سیاسی ـ اقتصادی اسرائیل داشته است؟ در این پژوهش، تلاش شده تا با نگرشی علمی- تحقیقی و براساس منابع موجود، زوایا و ابعاد گوناگون این اسطوره را مورد بررسی موشکافانه قرارداده و ضمن تبیین ابعاد تاریخی، فرهنگی و مذهبی اسطوره، به دستاوردهای سیاسی - اقتصاد ی ای که این اسطوره برای اسرائیل همراه داشته، پرداخته شود.

فهرست عناوین این کتاب بدین شرح است: - کلیات - ساختار اسطوره هلوکاست؛ 1- ابعاد تاریخی اسطوره هلوکاست 2- ابعاد فرهنگی اسطوره هلوکاست 3- ابعاد مذهبی اسطوره هلوکاست - دستاوردهای اسطوره هولوکاست؛ 1- ابعاد سیاسی اسطوره هولوکاست 2- ابعاد اقتصادی اسطوره هولوکاست
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما