loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نقش گروه های معارض در روابط ایران و عراق (1375 - 1378)

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

پس از استقلال عراق و همسایگی رسمی این کشور با کشور پهناور ایران در مرزهای غربی، همواره مناقشاتی بین دو کشور وجود داشته که بسته به موضوع مناقشه، شدت و ضعف داشته است. در عین حال ماهیت منازعه تحت تأثیر اختلافات ایدئولوژیک دو کشور بوده است؛ هرگاه تعارضات ایدئولوژیک کاهش یافته و همسانی ایدئولوژیک بخصوص برای تأمین اهداف و برنامههای دولتهای مداخله گر، بر مناسبات دو کشور سایه افکنده، شاهد مرزهای آرام و بدون تنش بوده ایم. به بیان روشنتر، حسن همجواری ایران و عراق تا حد زیادی تحت تأثیر روابط و مناسبات این دو کشور با جهان غرب، به ویژه ایالات متحده ی آمریکا بوده است، اما نزدیکی هر کدام از این کشورها به دیگر قدرت های رقیب، موجب زنده شدن اختلافات مرزی، تنازعات قومی، درگیری های سیاسی و تنش های مذهبی شده است.

پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357 که با تکیه بر ایدئولوژی اسلام و بدون دخالت قدرت های جهانی اتفاق افتاد، سبب پایان یافتن ایالات متحده ی آمریکا در کشور اسلامی ایران شد. این موضع جدید جهانی و خصوصاً منطقه ای و استقبال شدید ملت های مسلمان منطقه از پیروزی انقلاب، بیش از هر چیز، رژیم بعث عراق را به واکنش واداشت. رژیم بعثی عراق که متکی بر ایدئولوژی ناسیونالیسم عربی بود و از نظر قطبندی در زمره ی دوستان سوسیالیسم شرق به شمار می آمد، با چرخشی 180 درجه ای، آشکارا در راستای تأمین اهداف امپریالیستی غرب به خصوص ایالات متحده امریکا قرار گرفت.

رژیم بعث عراق علاوه بر تحمیل کردن جنگی 8 ساله و تمام عیار، صدمات جبران ناپذیری در حوزه های مختلف اقتصادی، نیروی انسانی، فرهنگی و سیاسی بر هردو کشور وارد نمود. در عین حال با بهره گیری از فضای باز سیاسی - اجتماعی پس از پیروزی انقلاب اسلامی که قومیت های مختلف خواستار دست یافتن به حقوق پایمال شده ی خود در دوران حکومت رژیم وابستهی پهلوی بودند، با موضع حمایت از گروههای معارض، حادترین و جدیترین چالشها را برای انقلاب نوپای اسلامی به وجود آورد.

کتاب حاضر ضمن بررسی و تحلیل تاریخ روابط دو کشور ایران و عراق، به تشریح چالش های نیروهای معارض دو کشور پرداخته است. نکته ی قابل توجه در تحلیل تعارض های نیروهای تحت حمایت دو کشور این است که هرچه از زمان پیروزی انقلاب اسلامی میگذرد، برتری جمهوری اسلامی را در برخورد با نیروهای معارض ایرانی مشاهده میکنیم که عمق استراتژیک ایران یکی از عوامل مؤثر در این موقعیت تلقی میشود؛ برعکس در رژیم بعثی عراق به دلیل نداشتن پایگاه مردمی، بیشتر شاهد برتری نیروهای معارض هستیم تا آنجا که مناطق شمالی عراق که عمدتاً مناطق کردنشین میباشند، از حاکمیت رژیم خارج شده، در اختیار نیروهای معارض قرار گرفته است. مرکز اسناد انقلاب اسلامی که تمام سعی و تلاش خود را بر گسترش ادبیات انقلاب اسلامی در حوزههای مختلف متمرکز نموده است، امیدوار است با انتشار این کتاب گام مهمی در روشن نمودن زوایای تاریک مناسبات دو کشور ایران و عراق، بخصوص چالش های نیروهای معارض این دو کشور بردارد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما