loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شورای نگهبان (تاریخچه و جایگاه)

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده علی آدمی ابرقویی | حسین عطوف

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 264

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

در این کتاب تاریخچه و جایگاه شورای نگهبان و سیر پیدایش آن بررسی می شود. وضایف و کار ویؤ] های آن تشریح و ضمایمی را ادامه مطرح می نماید که از جمله پرداختن به استفساریه ها و اعضای شورای از گذشته تا کنون است.
همه ی نظام های سیاسیِ دارای قانون اساسی، برای حفاظت از اصول بنیادی خود، سازوکارهایی را پیش بینی می نمایند تا در جریان فرایندهای سیاسی، ارکان و مبانی مورد نظر مؤسسان آن نظام، که در قانون اساسی تبلور می یابد، مورد غفلت قرار نگیرد. یکی از این سازوکارها، طراحی نهادی است که وظیفه ی ذاتی آن حفاظت از قانون اساسی باشد. در جمهوری اسلامی ایران، شورای نگهبان جایگاه نهاد مذکور را برعهده دارد. در کشورهای دیگر چون فرانسه و آمریکا نیز نهادهایی مشابه با شورای نگهبان پیش بینی شده اند.

قانون اساسی، قانون مادر در هر کشور مبنا و اساس تمامی تصمیم گیری ها و تأسیس نهادهای هر نظام سیاسی محسوب می گردد، لذا هیچ تصمیمی نباید در مخالفت و تضاد با آن اتخاذ شود. شورای نگهبان در نظام جمهوری اسلامی، ضامن اجرایی شدن این دیدگاه است.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حکومت ایران را نظامی برپایه ی ایمان به خدا، اعتقاد به نبوت، امامت، عدالت و معاد معرفی می کند. به دنبال آن، ساختاری پیش بینی می شود تا از هرگونه انحراف از موازین اسلامی در حین قانون گذاری جلوگیری کرده و مانع تصویب و اجرای قوانینِ مغایر با شرع شود. بدین ترتیب در نظام جمهوری اسلامی ایران، طبق اصول مختلف قانون اساسی از جمله اصول چهارم، هفتاد و دوم، نود و یکم، نود و سوم و نود و چهارم، شورای نگهبان قانون اساسی مسئولِ تطبیقِ مصوبات مجلس شورای اسلامی با شرع و قانون اساسی می باشد.

جایگاه و اعتبار ویژه ی شورای نگهبان به گونه ای است که براساس اصل نود و سوم قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی بدون وجود شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد. بنابراین نهاد مذکور ضامن اجرا و پایبندی به احکام و موازین اسلام و قانون اساسی به شمار می آید و تمام وظایف قانونی آن اعم از نظارت بر مصوبات مجلس شورای اسلامی، نظارت بر انتخابات های مختلف و تفسیر قانون اساسی در راستای همان وظیفه ی ذاتی و مبنایی «نگهبانی» از نظام جمهوری اسلامی است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما