loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پاسداری از قوانین اساسی در نظام های سیاسی غرب و جمهوری اسلامی ایران

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده محسن مطلبی جونقانی

سال نشر : 1385

تعداد صفحات : 325

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

قانون اساسی به معنی قواعد و اصولی که مناسبات قدرت در جامعه را تدوین و رابطه ی حاکمان و فرمانبرداران را تنظیم می کند، عمری همپای اجتماعات و زندگی جمعی بشر دارد؛ ولی قانون اساسی به معنی سند حقوقی مدونی که ساز و کار های قدرت را تبیین کرده و رابطه ی حاکمان و مردم را سامان می دهد، پدیده ی جدید و از ویژگی های جوامع مدرن است. قانون اساسی به معنی اخیر محصول تحولات و دگرگونی هایی است که پس از قرون وسطی و به دنبال انقلاب صنعتی در کشور های اروپایی رخ داد و با سرعتی هر چه تمام فراگیر شد؛ چنانکه در مدت کوتاهی قالب کشورهای جهان صاحب قانون اساسی مدون شدند.

دغدغه ی قانون گریزی و یا سوء استفاده از قدرت از همان آغاز سبب شد که مقوله ی صیانت از قانون اساسی و حفظ آن از تجاوزات و دست اندازی ها به موضوعی قابل توجه تبدیل شود در این کتاب مقوله ی حیاتی قانون اساسی از زاویه ای مقارنه ای نگریسته شده است و هدف این کتاب این است تا مشخص کند در کشور های غربی و ایران پاسداری از قانون اساسی چه جایگاهی دارد و چه ساز و کارهایی برای آن در نظر گرفته شده است. در این راستا دو کشور فرانسه و امریکا به عنوان دو نماینده از اروپا و امریکا و به نمایندگی از دو بلوک حقوقی رومی – ژرمنی و انگلوساکسون ونیز به علت برخورداری از تجارب قانون اساسی مدون و سابقه ی تاریخی برای مقایسه با جمهوری اسلامی ایران گزینش شده اند .
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما