loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فرهنگ سیاسی در ایران

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده راشد جعفرپور کلوری

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 324

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

فرهنگ سیاسی از مفاهیم جامعه شناختی است که در تحلیل تحولات هر جامعه ای کمک شایانی به پژوهشگر می کند. در جامعه ی ایرانی به دلیل روند سریع و شتابان تحولات سیاسی و اجتماعی ـ به خصوص در دوران معاصر ـ تعدد عوامل مؤثر بر فرهنگ سیاسی مردم، و نیز فقر ادبیات جامعه شناختی در مورد فرهنگ سیاسی، مطالعه دراین موضوع را کار پیچیده و دشواری کرده است.
با این حال، با مطالعه و تطبیق فرهنگ سیاسی در دوران معاصر می توان به نکات ظریفی از فرهنگ سیاسی مردم دست یافت و شاهد یک روند تحولی در آن بود. در این روند تحولی، عوامل مهمی چون انقلاب اسلامی که مبتنی بر اراده و خواست ملت مسلمان ایران و با درایت و رهبری امام خمینی (ره) صورت گرفت، تأثیر بسزا و تعیین کننده ای داشته است.

این نوشتار تلاش دارد با یک رویکرد تطبیقی به مطالعه ی فرهنگ سیاسی مردم ایران در دو دوره ی پهلوی دوم و جمهوری اسلامی بپردازد. مرکز اسناد انقلاب اسلامی با توجه به رسالت خود، در ادامه ی بحث های جامعه شناختی در مورد انقلاب اسلامی و تأثیر آن بحث ها بر مسائل جامعه شناختی پس از آن و با عنایت به اهمیت مفهوم فرهنگ سیاسی و تعیین کنندگی آن بر رفتار مردم و شکل دادن به ساختار حاکمیت به انتشار اثرحاضر پرداخته است، تا این نوع مطالعات و پژوهش ها بتواند علاوه بر غنای ادبیات جامعه شناسی سیاسی جمهوری اسلامی، سرفصل جدیدی برای تجزیه و تحلیل جامعه شناختی در محافل دانشگاهی از زاویه ی دید فرهنگ سیاسی بگشاید.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما