loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

علل ناکارآمدی احزاب سیاسی در ایران

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده بهرام اخوان کاظمی

سال نشر : 1396

تعداد صفحات : 364

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 24985 10003022
26,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

«احزاب سیاسی» یکی از ارکان مهم «توسعه ی سیاسی» در دنیای امروز می باشند. اغلب اندیشمندان سیاسی وجود احزاب را مایه ی توسعه و ثبات سیاسی، افزایش مشارکت های سیاسی ـ اجتماعی و عامل تحقق و تحرک دموکراسی می دانند. علی رغم این اعتقاد، عده ای هم نسبت به این پدیده انتقاداتی دارند که وجود آن را مایه ی تفرقه، تشتت و بی ثباتی سیاسی ـ اجتماعی می دانند. اما آنچه از تجربه ی کشورهای موفق در زمینه ی احزاب فهمیده می شود احزاب می توانند حلقه ی ارتباط مناسبی جهت مشارکت سیاسی بهینه ی مردم در عرصه ی حکومت باشند.

تجربه ی احزاب سیاسی در ایران به دوران انقلاب مشروطیت باز می گردد، اما متأسفانه تاریخ تحزب در ایران بیانگر نوعی ناکارآمدی در قبل و بعد از انقلاب اسلامی بوده است. تجربه ی تحزب در ایران به خوبی نشان می دهد که این پدیده نتوانسته به طور مطلوب کارویژه ها و اهداف مورد نظر را تأمین کند و معمولاً در نحوه ی شکل گیری، تداوم حیات حزب، کارویژه های عضوگیری و تعیین خط مشی ها و... با نقصان هایی همراه بوده است. به هر حال، با این تجربه ی احزاب سیاسی در ایران، این سؤال مطرح است که آیا در ایران پس از انقلاب اسلامی احزاب مایه ی توسعه و ثبات سیاسی، مشارکت عمومی و تحقق کارویژه های آن مساعد می باشد؟ با توجه به کمبود منابع و معمولاً منابع ضعیف و سطحی در این زمینه و با توجه به اشراف نویسنده به موضوع و تلاش او در مراجعه به تمام منابع مرتبط با موضوع، این اثر یکی از کارهای بسیار جالب در زمینه ی علل ناکارآمدی احزاب سیاسی در ایران می باشد که می تواند پاسخگوی سؤالات و شبهات متعدد در زمینه ی احزاب و کارآمدی یا ناکارآمدی آنها در ایران برای محققان و دانشجویان و سیاستمداران باشد.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی با امید به اینکه اثر حاضر بتواند سرآغاز مناسبی برای تجزیه و تحلیل پدیده ی احزاب سیاسی در محافل دانشگاهی و پژوهشی باشد، اقدام به انتشار این پژوهش نموده است تا بتواند رهگشای مباحث جدید و نقادانه در زمینه ی احزاب سیاسی در ایران باشد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما