loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مکافات: آخرین روزهای جمهوری آمریکایی

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده چالمرز جانسون

مترجم علی اکبر جعفری کجانی

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 612

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

تجربه ی تاریخ نشان داده که همه ی امپراتوری های بزرگ پس از فراز و نشیب های بسیار و گاه حتی در اوج قدرت نهایتاً رو به زوال نهاده و دچار فروپاشی شده اند. نمونه ها یی همچون امپراتوری روم و عثمانی و بریتانیا در گذشته و اتحاد جماهیر شوروی در عصر حاضر مؤید این حقیقتِ تاریخی هستند. امپراتوری ایالات متحده آمریکا هم نمی تواند از این قاعده مستثنا باشد و روزگاری به سرنوشت این امپراتوری ها دچار خواهد شد. شاید مروری هرچند کوتاه بر اوضاع یک دهه ی گذشته آمریکا نشانه ها ی این زوال را برای ما آشکارتر سازد.

به لطف سیاست های میلیتاریستی و جنگ طلبانه ی سردمداران ایالات متحده، از جمهوری خواه گرفته تا دموکرات، آمریکا از بزرگ ترین قدرت اقتصادی جهان به بدهکارترین دولتِ دنیا تبدیل شده است. طبق آمارهای رسمی یک درصد مردم آمریکا بیش از 90 درصد ثروت را در اختیار دارند و شکاف بین فقرا و ثروتمندان در این کشور در سال های اخیر به بالاترین سطح رسیده است. نتیجه ی این شکاف طبقاتی، فشار روزافزون به اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه و به تبع آن بروز بحران های اجتماعی و اعتراضات گسترده در سطح جامعه ی آمریکا بوده است.

ظهور قدرت های اقتصادی بزرگی همچون چین، گسترش مخالفت با الگوی آمریکایی در آمریکای لاتین، بحران اقتصادی جهانی که از این کشور آغاز و به سایر نقاط جهان سرایت کرده و در نهایت افول وال استریت به عنوان نماد برتری اقتصادی آمریکا، تنها نمونه ها یی از کاهش قدرت و نفوذ ایالات متحده در عرصه ها ی مختلف جهانی است. در کنار این عوامل، شکست سیاست های آمریکا در عراق و افغانستان، تقویت موضع جبهه ی مقاومت در خاورمیانه پس از جنگ های لبنان و فلسطین، گسترش احساسات ضدآمریکایی و ضدصهیونیستی در کشورهای اسلامی و نهایتاً سقوط دیکتاتورهای مورد حمایت آمریکا در جهان عرب و ظهور یک خاورمیانه ی اسلامی را هم می توان به فهرستِ زمینه ها ی فروپاشی سلطه ی جهانی ایالات متحده افزود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما