loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انقلاب اسلامی ایران چالشی بر نظریه های انقلاب

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده عباس ایمان پور | زیبا اکبری

سال نشر : 1387

تعداد صفحات : 220

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

مهم ترین عامل در شکل گیری و تکوین انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 ، اسلام سیاسی معاصر و رهبری امام خمینی بود . آنچه گفته شد فرضیه ی اصلی این پژوهش می باشد . تبیین و توضیح رویدادها و ناآرامی هایی که در سال های 1356-1357 / 1978-1979 در ایران رخ داد و به سرنگونی رژیم پادشاهی و استقرار جمهوری اسلامی منجر شد ، یکی از مسائل مهم و مورد توجه نظریه پردازان و پژوهشگران علوم سیاسی در 27 سال گذشته بوده است .

انقلاب اسلامی ایران در شمار انقلاب های بزرگ جای می گیرد ؛ چرا که هم در اساس حکومت و هم در ایدئولوژی غالب کشور دگرگونی عمده ای ایجاد کرد . در تحلیل انقلاب اسلامی رویکردهای مختلفی وجود دارد که بیانگر تأکید هر کدام از این رویکردها بر یک یا تعدادی از عوامل یا بر همه ی عوامل فرهنگی ، جامعه شناختی ، اقتصادی ، روان شناختی و سیاسی در وقوع انقلاب اسلامی می باشد . اصولا نمی توان یک انقلاب بزرگ را با فرضیه های غیرعلمی تحلیل کرد لذا برای درک درست و بهتر پدیده ی انقلاب ، نیازمند تأملات نظری در قالب تئوری ها می باشیم .

رخداد انقلاب اسلامی فضایی برای آزمون نظریه های انقلاب و تأمل درباره ی پدیده ی انقلاب بود که برخی دیگر گردید . حال که بیش از یک ربع قرن از پیروزی انقلاب می گذرد ، هنوز ابعاد ناشناخته ی بسیاری وجود دارد و روش شناسی متداول غرب نتوانسته همه ی زوایای آن را تحلیل کند . هر یک از اندیشمندان و صاحب نظران به عامل یا عوامل متفاوت و متنوعی در تبیین پیروزی انقلاب اسلامی تأکید دارند ، که این امر نشان از پیچیدگی و منحصر به فرد بودن انقلاب اسلامی دارد ؛ اما هیچ کدام از این رهیافت ها تحلیل جامع و مانعی درباره ی انقلاب اسلامی به دست نمی دهند . هدف پژوهش حاضر ، بازخوانی تحلیل های موجود و ارائه ی تبیین جدید از انقلاب اسلامی است .

این رویکرد علاوه بر صحت برخی از تحلیل های قبلی ، عامل اصلی در پیروزی انقلاب اسلامی را اسلام سیاسی با رهبری امام خمینی می داند . این رهیافت ، هم مدعی است و هم متواضع ، از این جهت مدعی است که ادعا دارد در تبیین انقلاب اسلامی از یک رویکرد جدید و بدیع استفاده می کند و می تواند چالشی در برابر نظریه های موجود درباره ی انقلاب اسلامی ایجاد کند و متواضع از این جهت ، که پژوهش هیچ ادعایی ندارد ، در اثبات ادعای خود ، تمام جوانب را در نظر بگیرد و یک تحلیل جامع و مانع از انقلاب اسلامی ارائه دهد .

برای بررسی و اثبات فرضیه ، پژوهش حاضر در پنج فصل سازماندهی شده است :

فصل اول به بررسی و تعریف واژه ی انقلاب ، مفاهیم و ویژگی های آن پرداخته است .
فصل دوم تئوری های موجود درباره ی پدیده ی انقلاب را از دید نظریه پردازانی که در این زمینه دست به تحلیل و تبیین عوامل وقوع انقلاب زده اند ، ارائه کرده است . فصل سوم اختصاص به تئوری های موجود در رابطه با انقلاب اسلامی ایران دارد .
فصل چهارم مروری است بر نظریه های رهبری که ما را به سوی نظریه ی رهبری واحد در انقلاب اسلامی رهنمون می سازد .
نهایتا در فصل پنجم نقد و تعدیلاتی در مورد رهیافت های مطرح شده در پژوهش انجام گرفته و نقش رهبری و اسلام سیاسی معاصر در شکل گیری و تکوین انقلاب اسلامی تبیین گردیده است .
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما