loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دولت رسول خدا (ص)

ناشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

نویسنده صالح احمد العلی

مترجم هادی انصاری

ویراستار سعیدرضا علی عسگری

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 448

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

تردیدی نیست که هدف غایی رسول خدا (ص) هدایت مردم به صراط مستقیم بوده و در این راه از ابزارهای گوناگون و شیوه های متفاوتی بهره برده است، اما در مورد این که پیامبر برای پیشبرد هدف خود در به دست گرفتن قدرت سیاسی و داشتن دولت با مشخصه های مورد نظر خویش در مکه تلاش می کرد دلیلی در دست نداریم.
در مجموعه آموزه های اسلام، آیات قرآن و سخنان پیامبر و سیره و رفتار عملی ایشان در مکه نشانی از این هدف نمی یابیم. تعالیم پیامبر در دوره مکه ارشاد مردم به آموزه های قرآن و تلاش برای آگاه کردن آنان به مبانی توحید و بطلان شرک و بت پرستی زاییده آئین جاهلی بود.
پیامبر (ص) حتی در سخت ترین شرایط و بحرانهایی که گریبان گیر خود و قومش بنی هاشم شد مثل محاصره در شعب ابی طالب هرگز برای بر هم زدن نظم اجتماعی مکه از راه ایجاد شورش توسط گروه هایی از مردم قبیله یاهم پیمانان و یا حتی علیه صاحبان قدرت اقدامی نکرد.
حتی هنگامی که قریشیان یاران نزدیک او و تازه مسلمانان را مورد شکنجه و اذیت قرار دادند برای وادار کردن یاران خود به واکنش شدید از قبیل ترور سران مکه یا ضربه زدن به استقرار و امنیت شهر مکه و یا شکستن بتهای مکه و هتک حرمت آنان تلاش نکرد بلکه همواره مؤمنان را به صبر و شکیبایی دعوت و برای دشمنان و کافران هدایت و بصیرت طلب می کرد.
این وضعیت تا هنگام هجرت همچنان باقی بود و پیش از هجرت در ملاقاتهایی که پیامبرمخفیانه با سران مدینه در عقبه اولی و عقبه دوم داشت هرگز سخنی از برقراری دولت به میان نیامد . حضرت در این ملاقاتها و متن عهد نامه ها جز بر ایمان به خدا و وفاداری به پیامبرو این که او را یکی از خود بدانند تأکید نکرد.
کتاب "دولت رسول خدا" در پنج بخش تألیف شده است. یثربیان و ندای اسلام، تشکیل حکومت در مدینه، جهاد و به کار بردن سلاح، گسترش اسلام و در شبه جزیره عرب، سخن و پیام اسلام عناوین پنج بخش این کتاب هستند.
یثرب و نظم زندگی در آن، روابط میان عشایر، منابع نخستین اسلام، زمینه های هجرت، نظام اجتماعی مردم یثرب هنگام هجرت، عشایر و موالی، جایگاه فرد، یهودیان مدینه، جهاد اسلامی، آمادگی پیکار با قریش و گسترش اسلام در میانه حجاز نیز مباحثی هستند که در این بخشها به آنها پرداخته شده است.
نظام حکومتی در شبه جزیره عرب، زکات و صدقات پس از گسترش اسلام، اسلام و ایمان، دیدگاه جهانی قرآن، جایگاه اندیشه و باور قلبی، فعالیت اقتصادی از دیدگاه اسلام و نیکوکاری و خیر اندیشی دیگر مباحث طرح شده در کتاب "دولت رسول خدا" هستند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما