loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

روان شناسی دین از دیدگاه ویلیام جیمز

ناشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

نویسنده مسعود آذربایجانی

ویراستار امیر بهرام پور

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 328

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب «روان شناسی دین از دیدگاه ویلیام جیمز» با بیان تأثیر عوامل گوناگون در تجربه دینی، به بررسی پدیده دینداری از منظر روان شناختی پرداخته است.

در مقدمه این کتاب، تعریف، تاریخچه و اهمیت روان شناسی دین ارزیابی شده و گزارشی از زندگی نامه، آثار، مبانی فکری و روش شناسی ویلیام جیمز ارائه شده است.

کتاب حاضر در پنج فصل با عناوینی چون؛ چیستی دین و دینداری، خاستگاه دین و منشأ دینداری، در باب ایمان، تجربه دینی و سرانجام آثار دینداری، محورهای اساسی روان شناسی دین را از دیدگاه جیمز عنوان کرده است. از ویژگی های این تحقیق گزارش، تحلیل و نقد آرای ویلیام جیمز در موضوعات یاد شده است.

از برخی مسائل مطرح شده در این اثر می توان واژه شناسی دین، تعریف دین و حیات دینی، بررسی نظریه های گوناگون درباره منشأ دینداری، جایگاه ضمیر نیمه هوشیار و مناطق زیر آستانه ای در خاستگاه دین، بررسی نظریه اراده معطوف به باور در تحلیل ایمان، چیستی، داوری میان جیمز و استیس درخصوص توصیف ناپذیری تجربه دینی، تأثیر داروهای روان گردان در تجربه دینی و نردبان عرفان از دیدگاه جیمز را نام برد.

در بخشی از معرفی این اثر آمده است: به تعبیر ویلیام جیمز «در بهترین حالات هیچ کس نمی تواند بر دست و دلبازی های قدیسان سبقت گیرد، رفیع ترین پروازهای مهرورزی، فداکاری، توکل، شکیبایی و شجاعت که در آن ها بال های انسانیت دامنه خود را گسترده است، برای آرمان های دینی است...».
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما