loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

قومیت ها و نقش آنان در تحولات سیاسی سلطنت محمدرضا پهلوی

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده مجتبی مقصودی

سال نشر : 1382

تعداد صفحات : 384

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

در کتاب حاضر نویسنده تلاش کرده است با توجه به حضور همدلانه گروه های قومی جامعه ایران نظیر؛ کردها، ترک ها، ترکمن ها، بلوچ ها، عرب ها و لرها در ایجاد، استمرار و عظمت هویت، تمدن و فرهنگ ایرانی؛ نقش و جایگاه انفعالی یا فعالانه _ اعم از مثبت یا منفی _ اقوام را در فرایند تحولات سیاسی دوران محمدرضا شاه مطمح توجه قرار دهد. رابطه بین قدرت، توسعه و قومیت، دولت _ ملت سازی، موقعیت جغرافیایی، نظریه گزینش عقلانی ، تشدید احساسات و بسیج قومی و نظام بین الملل از جمله مباحثی است که در قالب چارچوب نظری این پژوهش مورد طرح و بررسی قرار گرفته، دست مایه تحلیل نقش قومیت ها در فرایند تحولات دوران پهلوی دوم شده است.

مولف در بررسی های خود ضمن شناسایی و توصیف اقوام ایرانی، وضعیت آنان را در چشم انداز تحولات سیاسی تاریخ ایران تا قبل از شهریور 1320 در دوران سلسله های صفویه ، افشاریه ، زندیه، قاجاریه، عصر مشروطه و پهلوی اول مطمح نظر قرار داده، سپس با تقسیم بندی دوران 37 ساله سلطنت محمدرضاشاه به چهار مقطع زمانی 1320 - 26 ، 1326- 32، 1332 – 42 و 1342 – 57 ه ش ، وضعیت و نقش اقوام را در تحولات سیاسی همان مقطع با در نظر داشتن وضعیت سیاسی – اجتماعی داخل کشور و در سطح بین المللی تجزیه و تحلیل کرده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما