loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نهج البلاغه

3 (2)

ناشر شرکت انتشارات علمی و فرهنگی

نویسنده حضرت علی بن ابیطالب (علیه السلام)

مترجم سید جعفر شهیدی

گردآورنده کتاب سید رضی

سال نشر : 1399

تعداد صفحات : 596

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

نهج البلاغه از مشهورترین و معتبرترین منابع حدیث شیعه است که به کوشش سیّد رضی (359 ـ 406 ه* ق) گردآوری و تدوین گردیده است.

موضوعات نهج البلاغه
تنوع موضوعات نهج البلاغه اعجاب برانگیز است، معارف بلند توحید ی ارزشهای والای الهی، پند و اندرز و موعظه، بیان و تحلیل حوادث سیاسی و اجتماعی، دستور کار حکمرانان و توبیخ آنها از جمله مطالب نهج البلاغه است.

بخشهای مختلف
مؤلّف پس از مقدمه ای کوتاه سخنان امیرمؤمنان علیه السلام را در سه بخشِ خطبه ها (سخنرانیها)، کتب (نامه ها و رساله ها) وقصار الحکم (حکمت های کوتاه) تنظیم نموده و در لابلای سخنان آن حضرت ـ هر جا که لازم بوده ـ توضیحات کوتاه و مفیدی آورده است.

هدف سید رضی
نهج البلاغه در لغت به معنای راه رسا و بلیغ سخن گفتن است. سیّد رضی کوشیده است از میان احادیث منقول از امام علی علیه السلام، بلیغترین و زیباترین آنها را گزینش و در این مجموعه گرد آورد. همین ویژگی راز ماندگاری و جاودانگی این کتاب در حوادث سهمگین و تلخ گذشته تاریخ و موجب شهرت آن در میان گروههای مختلف مسلمانان و شخصیّت های برجسته غیرمسلمان گشته است.

پژوهشها و ترجمه ها
برخی از پژوهشگران بیش از 370 اثر را در شرح و تفسیر و ترجمه و... نهج البلاغه بر شمرده اند وتاکنون نزدیک به 15 ترجمه از نهج البلاغه به چاپ رسیده است.این مسأله اهمیت و ارزش این کتاب را در میان مسلمین تا حدودی روشن می نماید.ترجمه های بسیاری از نهج البلاغه به فارسی در دست است. از معروفترین آنها می توان به ترجمه سیّد علی نقی فیض الاسلام و دکتر سیّد جعفر شهیدی اشاره کرد.

فرهنگها و نرم افزارها
برخی از دانشمندان کوشیده اند تا سخنان دیگر امام علی علیه السلام را که سیّد رضی در نهج البلاغه نیاورده است گردآوری کنند. مهمترین این آثار نهج السعاده فی مستدرک نهج البلاغه است. این مجموعه به کوشش شیخ محمّد باقر محمودی گرد آمده است که در 8 جلد منتشر شده است.
فرهنگهای لفظی و موضوعی تهیه شده نهج البلاغه جستجو و مراجعه به آن را آسان کرده است. همچنین تاکنون چند نرم افزار از نهج البلاغه و برخی از شروح آن تهیه شده است.
مشهورترین تحقیقهای نهج البلاغه تحقیق محمد عبده و صبحی صالح می باشد. تحقیق مرحوم فیض الاسلام نیز در میان فارسی زبانان رواج دارد

ترجمه حاضر از نهج البلاغه ، از معروفترین آنهاست که به قلم شیوا و نثر مسجع استاد سیّد جعفر شهیدی به فارسی ترجمه شده است..
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما