loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مبارزات آیت الله سید یونس اردبیلی به روایت اسناد و خاطرات

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده رحیم نیکبخت

سال نشر : 1385

تعداد صفحات : 103

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

اگرچه نقش علمای شیعه در تاریخ معاصر ایران از اهمیت و اعتبار درخور توجه ی برخوردار است، لکن به این مهم بدان مایه و پایه ی کافی پرداخته نشده است و شاید گاه کمبود اسناد و مدارک درباره ی فعالیت ها و زندگانی آنان، ارائه ی تصویری روشن از چهره ی این علما را دشوار کرده است. کم کاری در ثبت و ضبط حوادث تاریخی از سوی طیف مذهبی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و تحریفات مغرضان می تواند دو مانع اساسی در شناخت نقش علما باشد، با این همه حتی در پرتو اسناد و خاطرات محدود برجای مانده نیز می توان با دقت و موشکافی به ماوراء حوادث تاریخی نفوذ کرد و شرحی در خورشأن از زندگانی و مبارزات آنان ارائه داد.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی در راستای تحقق بخشیدن به این مهم و با بهره گیری از اسناد و مدارک مختلف به انتشار این کتاب اقدام کرده است، بلکه آغازگر راهی باشد تا بسیاری از ناشناخته های فرهنگ و تاریخ ایران به جامعه ی اسلامی معرفی شوند. اگرچه اطلاعات و مدارک چندانی درباره ی فعالیت های آیت الله سیدیونس اردبیلی در دست نیست، ولی محقق می کوشد تا با بهره گیری از برخی مدارک و اسناد و نیز خاطرات شخصیت های معاصر با ایشان، حتی از راه تطبیق خاطرات مختلف راهی به درک و شرح حوادث بیابد؛ تلاشی که به نوبه خود درخور تحسین و ستایش است.

ذکر نکته ای ضروری به نظر می رسد و آن اینکه جدا کردن وقایعی مثل قیام مسجد گوهرشاد از مبارزات آیت الله یونس اردبیلی بسیار دشوار است، لذا به ناچار به گوشه هایی از قیام مسجد گوهرشاد پرداخته ایم که پر واضح است قصد بیان مشروح قیام نیست . محققان و پژوهشگران گرامی درباره ی قیام گوهرشاد به منابع و مآخذ آن مراجعه خواهند کرد.

فهرست مطالب: بخش اول مدخل پژوهشی فصل اول: زندگی نامه ی آیت الله العظمی سید یونس اردبیلی فصل دوم: سیری در مبارزات سیاسی الف) حمایت از مبارزان تبعیدی ب) شرکت در قیام مسجد گوهرشاد پ) مبارزه با عوامل کمونیستی در آذربایجان ت) حمایت از درخواست های آیت الله العظمی قمی ث) حمایت از نمایندگی شیخ حسین لنکرانی ج) بازگشت به مشهد و ساماندهی هیئت های مذهبی چ) همگامی با آیت الله کاشانی در نهضت ملی نفت بخش دوم اسناد و خاطرات و تصاویر فهرست موضوعی اسناد الف) اسناد ب) خاطرات ـ خاطرات یک شاهد در واقعه گوهرشاد ـ خاطرات آیت الله سیدعبدالله شیرازی
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما