loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ارزیابی و تحلیل عملیات رسانه ای غرب علیه جمهوری اسلامی (دوره سه جلدی)

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

هدف از انجام این بررسی، شناخت روش ها و اهداف مورد نظر سه شبکه رادیویی و تلویزیونی صدای آمریکا، بی.بی.سی. و رادیو فردا در قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 1388 است. مقطع زمانی مورد بررسی در این ارزیابی، شامل سال 1387 (قبل از انتخابات) و انتخابات دهم (از 1388/3/1 تا 1388/6/1) است که طی آن کلیه برنامه هایی که در ارتباط با ایران در این سه شبکه پخش شده، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

روش پژوهشی بکار گرفته شده در این تحقیق، رویکرد اصلی به محتوای برنامه ها و رویکرد آماری و تحلیلی است. علاوه بر آن برای درک درست جهت گیری محتوایی این سه رسانه، بیشتر به خط مشی های محتوای برنامه ها توجه شده است.

در این مجموعه کتاب ها آمده است که مهمترین ابزار بیگانگان برای تأثیرگذاری بر روند انتخابات ایران در سال 1388 و بخصوص در پی وقایع بعد از آن، بهره گیری از رسانه های مختلف دیداری و شنیداری بوده است. این رسانه ها خواسته و ناخواسته به طرق مختلف و پیچیده به سمتی هدایت شدند تا با تشدید بی ثباتی در ایران، افزایش شکاف میان ملت و دولت و تقابل آن ها را پیش ببرند. چنین استفاده ابزاری از رسانه ها تازگی ندارد و در مقاطع مختلف تاریخی شاهد آن بوده ایم.

وقایع انتخابات دوره دهم نیز حاکی از آن بود که گردانندگان اصلی شبکه مذکور برای پیشبرد بی ثباتی در کشور، ماه ها قبل از برگزاری انتخابات روی آن برنامه ریزی کرده بودند.

رسانه های غربی با استفاده از شیوه ها و تاکتیک های جنگ نرم به صورتی کاملاً حرفه ای، هجمه تبلیغاتی وسیعی را علیه جمهوری اسلامی آغاز کرده و با ارائه مجموعه برنامه های مختلف به شکلی کاملاً دقیق تلاش کردند تا با تغییر نگرش افکار عمومی اهداف مورد نظر خود را القاء نمایند. در این پژوهش تلاش بر آن است تا با بررسی عملکرد رسانه های پیشتاز در این جبهه، از یک سو حجم و جهت فعالیت آن ها روشن شده و از سوی دیگر شیوه ها و ابتکارات طراحان و سازمان دهندگان چنین جنگی به مخاطبان شناسانده شود.

شایان ذکر است: این رسانه ها از مهمترین و گسترده ترین شبکه های رسانه ای در جهان هستند که سابقه ای دیرینه در سخن پراکنی علیه جمهوری اسلامی ایران دارند. به عنوان مثال صدای آمریکا یکی از رسانه هایی است که در هفته بیش از هزار ساعت برنامه خبری، علمی و فرهنگی پخش می کند و در حدود 115 میلیون شنونده در سراسر جهان دارد. این رسانه با هزینه و بودجه دولت ایالات متحده اداره می شود و در راستای اهداف تبلیغاتی و سیاست های هیئت حاکمه آمریکا عمل می کند.

بی.بی.سی فارسی بخشی از شبکه گسترده جهانی شبکه بی.بی.سی به شمار می رود که در سال 1387 توسط وزارت خارجه انگلیس تأسیس شده است. رادیو و تلویزیون بی.بی.سی به عنوان یکی از دستگاه های سخن پراکنی علیه جمهوری اسلامی ایران، در راستای اهداف و سیاست های دولت انگلیس عمل می کند.

«رادیو فردا» نیز یکی از شبکه هایی است که به عنوان رسانه ای شنیداری به منظور ارتباط گیری با مخاطبان عام و در مقاطع حساس با آن ها راه اندازی شده است. این رسانه یک ایستگاه رادیویی فارسی زبان است که با هزینه کنگره آمریکا و تحت نظر شورای اطلاع رسانی بین المللی آمریکا اداره می شود. رادیو فردا در انعکاس اخبار و تحلیل های خود معیارهای رسانه های غربی را رعایت می کند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما