loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فاطمیان در مصر

ویراست دوم

ناشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

نویسنده عبدالله ناصری طاهری

ویراستار حیدر فروزان

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 261

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 25329 10003022
8,100 7,700 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

از حکومت های مهم در طول تاریخ، خلافت فاطمیان در ناحیه غرب عالم اسلام بود که در افریقیه (حدود تونس امروزی) تشکیل شد. این حکومت در سال 297 ه .ق. با تکیه بر اعتقادات اسماعیلی در «قیروان» شکل گرفت و در مدتی کوتاه حوزه فعالیت آن تا دورترین نقاط غرب اسلامی گسترش یافت. کتاب حاضر طی چهار فصل به بررسی عوامل زمینه های گرایش بربران به فاطمیان در افریقیه اختصاص دارد. کتاب با نقد و بررسی منابع تحقیق آغاز می شود، سپس مباحث اصلی فراهم می آید.
در فصل اول، مولف زمینه های «سیاسی» گرایش فاطمیان در افریقیه را طی سه بخش بررسی می کند: 1- اوضاع سیاسی افریقیه و مغرب در آستانه قیام فاطمیان، 2- زمینه های سیاسی موفقیت فاطمیان در افریقیه، 3- تاریخ سیاسی قیام فاطمیان در افریقیه و مغرب.
موضوع فصل دوم بررسی زمینه های «اجتماعی» گرایش به فاطمیان در افریقیه است که از چهار بخش تشکیل یافته است: 1- اوضاع اجتماعی افریقیه و مغرب، 2- عوامل و زمینه های موفقیت فاطمیان در افریقیه، 3- اباحی گری و گرایش به فاطمیان، 4- علوم غریبه (سحر و پیش گویی، تنجیم و...) و گرایش به فاطمیان.
فصل سوم به بررسی زمینه های «مذهبی و فرهنگی» گرایش به فاطمیان در افریقیه اختصاص یافته مشتمل بر سه بخش است: 1- تشیع و علویان در افریقیه و مغرب در آستانه قیام فاطمیان، 2- مهدویت و گرایش به فاطمیان، 3- تشکیلات دعوت در افریقیه و مغرب و نقش آن در تشکیل خلافت فاطمیان، در فصل چهارم زمینه های تجاری و اقتصادی گرایش به فاطمیان در افریقیه بررسی شده است.
بخش پایانی کتاب به فهرست منابع، نمایه اسامی، شجره نامه نخستین امامان اسماعیلی و چند نقشه از سرزمین مورد بحث اختصاص دارد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما