loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

زمینه های پیدایش خلافت فاطمیان

ناشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

نویسنده محمدعلی چلونگر

سال نشر : 1401

تعداد صفحات : 252

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 25365 10003022
70,000 66,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

از زمان فتح افریقیه و مغرب توسط مسلمانان، آتش مخالفت و شورش علیه امویان و عباسیان در این منطقه شعله ور بود. اسماعیلیان در نیمه دوم قرن سوم هجری با اعزام «ابوعبدالله شیعی» دعوت خود را در مغرب و افریقیه آغاز کردند و کمتر از دو دهه موفق به تشکیل مهم ترین حکومت شیعی تا آن تاریخ شدند.تشکیل این حکومت در میان بربرها، مبتنی بر زمینه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و اقتصادی مهمی بود. ضعف عباسیان در اواخر قرن سوم، موقعیت جغرافیایی افریقیه و مراکز اصلی آن، اختلاف میان فاطمیان، ضعف سیاسی و نظامی فرقه شیعی زیدی در اوخر قرن سوم و رهبری واحد و نیرومند فاطمیان در مغرب از جمله این زمینه هاست. نفوذ علویان و شیعیان نیز که از قرن دوم در افریقیه و مغرب از پایگاهی رفیع برخوردار بودند، در اقبال به فاطمیان کمک شایانی کرد.
موقعیت تجاری افریقیه و مغرب علاوه بر این که از لحاظ اقتصادی جایگاه ممتازی برای تشکیل خلافت فاطمیان ایجاد کرده بود، موجب شده بود داعیان فاطمی از مراکز و شبکه راه های تجاری برای گسترش قیام نیز بهره ببرند.
بحران اقتصادی افریقیه و مغرب در اواخز قرن سوم، موقعیت ویژه ای برای تبلیغ اصول مساوات جویانه اسماعیلیان فراهم کرد و فاطمیان با طرح شعارهای امیدبخش، قبایل درمانده را مجذوب حکومت خویش کردند.
کتاب حاضر در چهار فصل به بررسی علل و زمینه های پیدایش خلافت فاطمیان پرداخته است. عناوین این چهار فصل عبارتند از: «زمینه های سیاسی گرایش به فاطمیان در افریقیه»، «زمینه های اجتماعی گرایش به فاطمیان در افریقیه»، «زمینه های مذهبی و فرهنگی گرایش به فاطمیان در افریقیه» و «زمینه های تجاری و اقتصادی گرایش به فاطمیان در افریقیه».
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما