loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بر لبه ی پرتگاه

قصه های سبلان 2

1 (1)

ناشر سوره مهر

نویسنده محمدرضا بایرامی

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 96

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 25379 10003022
33,000 31,400 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

«بر لبه پرتگاه» دومین قصه از مجموعه «قصه های سبلان» است که به همراه «در ییلاق» و «کوه مرا صدا زد» این سه گانه را تشکیل می دهند. این کتاب که با تصویرگری های نگین احتسابیان همراه است، تا کنون به چند زبان ترجمه شده است.

لاشه الاغی را در روستا می برند تاخوراک سگ های ده باشد. الاغی که در این قحط سال، سرنوشتی جز مرگ نداشته است. این تصویر، پیش درآمد داستانی است که قرار است سرنوشت قاشقا، اسب جلال را روایت کند. اسبی که ننه جلال می خواهد آن را به خاطر نداشتن علوفه بفروشد و عاقبت هم مجبور می شود در قبال پول ناچیزی آن را به «سرخان بی» بدهد که خودش دو تا اسب دارد و قاشقا را برای کشتن می خواهد. خبر به گوش جلال می رسد و به هر زحمتی شده قاشقا را پس می گیرد. اما گره قصه هنوز باز نشده و کسی نمی داند در این زمستان سخت با کدام علوفه باید قاشقا را به بهار رساند؟ جلال عاقبت همان کاری را می کند که شنیده است خیرالله با اسبش کرده است. قاشقا را به کوه می برد و رها می کند.

اما این پایان به ظاهر تلخ برای جلال و اسبش، یک روزنه باریک امید هم دارد؛ می گویند آنهایی که برای شکار به کوه می رفتند، صدای شیهه اسب را از دور شنیده اند. این یعنی که قاشقا می تواند از پرتگاهی سقوط نکند و خوراک گرگ ها هم نشود. می تواند درآن کو ه های بلند بماند و از زیر زمین یخ زده چیزی برای خوردن پیدا کند و بهار را ببیند. فصل انتهایی داستان که به وداع جلال با قاشقا در دامنه قله های پربرف سبلان می پردازد، یکی از درخشان ترین و شاعرانه ترین بخش های کتاب است. فصلی که احساس درد و تنهایی را در چشمهای جلال و اسبش به شکلی هنرمندانه تصویر می کند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما