loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

چلیپای قلم (زندگینامه داستانی میرعماد الحسنی)

ناشر سوره مهر

نویسنده مهدی الماسی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 232

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 25396 10003022
45,000 42,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

«چلیپای قلم» شرح حال داستانی میرعماد الحسنی، خوش نویس برجسته دوره صفوی، است که براساس زندگینامه وی به نگارش درآمده است. میرعماد الحسنی از بزرگ ترین نستعلیق نویسان بوده است. وی نزد ملامحمدحسین تبریزی و باباشاه اصفهانی خط آموخت و کتاب های بسیاری از جمله گلستان و بوستان و دیوان حافظ را کتابت کرد.

نویسنده، داستان را از مسافرت میرعماد، جوانی با استعداد، به تبریز آغاز میکند. دایی او در آنجا صحافی دارد و وی را به ملامحمدحسین خطاط معرفی میکند. میرعماد ضمن مشق خط، دروس دینی را در مدرسه و حوزه علمیه طالبیه ادامه میدهد. مدتی بعد به قزوین میآید و از آنجا روانه سفر حج و زیارت کربلا میگردد. بعد از مدتی به اصفهان سفر میکند و پس از شاگردی در محضر استادان، به قزوین میرود. با انتقال پایتخت از قزوین به اصفهان، میرعماد وارد دربار میشود.

مهدی الماسی در مورد عنوان این کتاب،گفت: چلیپا معانی متعددی دارد از جمله صلیب، زلف و یک حالتی در خوش نویسی برای مورب نویسی است. همچنین این عنوان اشاره دارد به پایان داستان که میرعماد به دستور غیر مستقیم شاه عباس کشته و به صلیب کشیده میشود. در واقع خوش نویسی که به چلیپا کشیده میشود.

در بخشی از کتاب آمده:« ملا گفت: سرنوشت ما از اول حق نوشت، خوش نویس است و نخواهد بد نوشت. »

بعد، چند برگ کاغذ از دست میر گرفت و همان طور که نگاه می کرد، گفت: «باید نسبت و تناسبات همة اجزای خطت با یکدیگر هماهنگ باشد. وقتی حروف هم جنس و شکل های مشابه یک سطر یا قطعه با قلمی که نوشته شده به یک اندازه و موافق هم باشد و از حدود معینش خارج نشود و اجزای مشابه اش به نظر یکسان بیاید و کوچک و بزرگ ننماید، نسبت خط رعایت شده است. به دایره های ‘ش’، ‘ی’ و ‘ن’ در همین چلیپایی که نوشته ام دقت کن!»

میر پرسید: «استاد! راه ساده و آسان برای رسیدن به نسبت کدام است؟ملا گفت: «همین راهی که چند سالی است با هم می رویم. یعنی شاگرد شکل ها و کلمات همانند را مدتی با قلم متوسط بنویسد و با نقطه همان قلم، اندازه هر کدام را حساب کند تا چشم و دستش به یکسان نویسی عادت کند. بعد، با قلم درشت تر و قلم ریزتر تکرار کند. بدون این که تعلیم استاد و سرمشق هایی را که می گیرد فراموش کند، تذکرات استاد باید موبه مو اجرا شود. به همین منوال، بعد از مدتی، چشم و دست، به راحتی و بدون نقطه گذاری، به اندازه می نویسد. مثل مساحی ورزیده که با یک نظر مساحت زمینی را تعیین می کند.»

ملا، بعد از مکثی کوتاه، ادامه داد: «یکی از مهم ترین معیارهای سنجش در نسبت های خوش نویسی، نقطه است. نقطه مربعی شکل که اضلاع آن تقریباً مساوی یا اندکی کمتر از مساوی است. دربارة همین نقطه، حرف های زیادی هست. می گویند تمام حروف از نقطه به وجود آمده اند و نقطه، اصل حروف است. نکته این که حروف ‘الف’ در خط محقّق ـ پدر خطوط ـ هشت نقطه به همان قلم است و قد آدمی که در استقامت ‘الف’ است نیز هشت وجب به وجب همان شخص است».
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما