loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجموعه تجربه و هنر زندگی - جلد چهاردهم: کافه اروپا

ناشر گمان

نویسنده اسلاونکا دراکولیچ

مترجم نازنین دیهیمی

ویراستار خشایار دیهیمی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 300

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

فلسفه فقط رشته ای دانشگاهی نیست که در دانشگاه خوانده شود. فلسفه به همه تعلق دارد و همه ما از کودکی سوالاتی مطرح می کنیم که جنبه فلسفیِ آشکاری دارند. این سوال ها و پاسخ های آنها «راه زندگی»ِ هر کس را معین می کنند. این مجموعه به مسائلی فلسفی از همین دست می پردازد که همه ما به نوعی در زندگی با آن مواجهیم، از سوال های کلی گرفته تا «معنای زندگی» و «خوشبختی» تا مسائل جزئی تر نظیر درد، بیماری، ترس، ملال، زندگی روزمره، حسد، عشق، مرگ، بخشودن و… زبان این کتاب ها فنی نیست و همگان می توانند آنها را بخوانند.

کتاب مشابه اثر دیگر نویسنده، "کمونیسم رفت، ما ماندیم و حتی خندیدیم"، که آن هم به عنوان یکی از کتاب های مجموعه "تجربه و هنر زندگی" به فارسی ترجمه شده، یادداشت های نویسنده است درباره تجربه زندگی در اروپای شرقی پس از فروپاشی دیوار برلین و بیرون آمدن از زیر سیطره اتحاد جماهیر شوروی.

در پشت جلد کتاب می خوانیم: در کشورهای اروپای شرقی تفاوت بین "ما" و "من" بسیار فراتر از تفاوتی صرفا در دستور زبان است. من همراه این "ما" بزرگ شدم. در مهدکودک، در مدرسه، سر کار. با گوش دادن به سخنرانی سیاستمدارانی که می گفتند: "رفقا، ما وظیفه داریم ..." و ما رفیق ها همان کارهایی را می کردیم که به ما می گفتند. فردی که از یک جامعه توتالیتر بیرون می آید با "نه" گفتن است که مسئولیت فردی و ابتکار عمل را می آموزد. و این راه با گفتن "من" شروع می شود. با اندیشیدن در قالب "من" و عمل کردن در فالب "من" - هم در محیط خصوصی و هم در ملاءعام. "ما" به معنی ترس، تسلیم و سر فرود آوردن است. به معنای جمعیتی ملتهب و یک نفر که برای سرنوشتشان تصمیم می گیرد. "من" به عکس، یعنی دادن فرصتی به فردیت و دموکراسی.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما