loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ناوبری وب: یافته های علمی در روزنامه نگاری آنلاین و مدیریت داده

ناشر خبر امروز

نویسنده حسین انتظامی

سال نشر : 1391

تعداد صفحات : 159

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

«ناوبری وب» کتاب متفاوتی در حوزه روزنامه نگاری آنلاین است که برای همه مدیران رسانه ای در فضای وب مفید است.
«سایت های پر مراجعه»، «الکترونیک، دیجیتال، سایبر یا آنلاین؟»، «چگونه بر «داده» مدیریت کنیم؟»، «معیارهایی برای حرفه ای بودن»، «نظرسنجی اینترنتی»، «مقام آگاه»، «مدیریت منابع انسانی»، «سوء کاربری» و... از جمله عناوین فصل اول کتاب است. در فصل دوم کتاب نیز یافته ها و تجربه های عملیاتی شده گروه رسانه ای خبر با محوریت «خبرآنلاین» در دسترس مخاطب قرار گرفته است.

در بخشی از فصل اول با عنوان «شتر دیدی، ندیدی» می خوانیم:
روز یکشنبه حدود فاصله 8 تا 11 شب، رسانه های داخلی آزمون خوبی ندادند. ماجرا مربوط به خبر اعلام استعفای وزیر اطلاعات، موافقت رئیس جمهور و مخالفت رهبر معظم انقلاب با این تغییر بود. موضع نگارنده درباره این رخداد از زاویه فکری و سیاسی مشخص است اما از زاویه آسیب شناسی رسانه ای نکاتی به عرض می رسد:

1- اشتباهی که همکاران رسانه ای ما در خبرگزاری ها و سایت های خبری می کنند این است که خبر را به طور کامل و بدون هیچ توضیحی از روی خروجی خود بر می دارند. شتر دیدی، ندیدی! اگر این کار در یک روزنامه تا پیش از آن که به چاپخانه برود، شدنی است اما خبرگزاری و سایت خبری مثل تلویزیون اند، یعنی همین که خبری را اعلام کردی، دیگر نمی توانی پاکش کنی. می توانی همان را لحظه به لحظه تکمیل کنی، می توانی از مخاطب عذرخواهی کنی و بگویی اصل خبر نادرست بوده، می توانی درباره اش گمانه زنی یا تحلیل بگذاری اما نمی توانی از صفحه روزگار پاکش کنی. درست است که نرم افزار به تو این امکان را می دهد که پاک کنی اما نباید و نمی توانی این کار را بکنی. بله، می شود ولی بر مبنای «کردیم و شد»!

2- رسانه های آنلاین (رادیو ، تلویزیون، خبرگزاری و سایت خبری) به کامیون یا اتوبوسی می مانند که همیشه راننده اصلی باید پشت فرمان بنشیند. اگر کامیون یا اتوبوس وقتی در جاده کفی یا کم خطر قرار می گیرد راننده اصلی جرات می کند یا به خود اجازه می دهد که فرمان را به دست شاگرد بدهد و دمی بیاساید، چنین ریسکی در رسانه های خبری آنلاین مخاطرات بزرگی در پی دارد. پس چه بهتر که نفر جانشین نیز لااقل گواهینامه پایه یک داشته باشد و اگرچه مهارت های راننده اصلی را ندارد ولی لااقل راننده باشد.

همین کارها را می کنیم که مردم به رسانه های داخلی بی اعتماد می شوند. اگر به اتکای منابعی که از نظر خودمان موثق بوده اند، اعلام کرده ایم که وزیر اطلاعات استعفا کرده و رئیس جمهور هم پذیرفته و متن کامل نامه نگاری ها را هم می گذاریم منطقا نباید آن را از روی خروجی خود «بیخ کن» کنیم زیرا این واقعه، بخشی از تاریخ است. می توانیم با تکنیک خبر تکمیلی، مرتبا رخدادهای جدید و تحولات و تبعات مرتبط را پوشش دهیم. حتی می توانیم کل فرایند را تحلیل کنیم و مداخله رهبری را از زاویه چهار وزیر حاکمیتی (اطلاعات، خارجه، کشور و دفاع) طلب کنیم و در تیتر و لید و ادبیات خبر و پس زمینه خبر به رئیس جمهوری انتقاد کنیم. حتی می توانیم وقتی پایگاه اطلاع رسانی دولت و خبرگزاری رسمی دولت خبر استعفای وزیر را اعلام کرد با دیده تردید به آن بنگریم و این تردید یا پیش بینی های خود را در خبرمان نشان دهیم اما یادمان باشد وقتی خبر را ما نیز به نقل از آنان اعلام کردیم؛ دیگر نمی توانیم از روی خروجی برداریم و فقط راه اصلاح و تکمیل و باز کردن زوایای جدید باقی می ماند...
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما