loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نظریه توطئه و فقر روش شناسی در تاریخ نگاری معاصر ایران

ناشر سوره مهر

نویسنده عبدالله شهبازی

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 140

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 25573 10003022
28,000 26,600 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

در سال های اخیر مفهومی نوین به واژگان سیاسی ایران افزوده شده : «نظریه توّهم توطئه»؛ مفهومی دارای کاربرد وسیع، قابل تعمق و بحث انگیز! «تئوری توطئه» به واژه ای گسترده و همه جایی بدل شده بی آن که منظور از آن و نیز دامنه کاربرد آن روشن باشد. ظاهراً واژه ای تازه به واژگان جدلی فرهنگ سیاسی ایران افزوده شده؛ واژه ای که هیچ حد و مرزی نمی شناسد؛ از بحث های روز سیاسی داخلی و خارج یتا مباحث نظری در زمینه «توسعه» و سرانجام در ارائه یک روش شناسی خاص به تاریخ نگاری معاصر، همه جا صحنه حضور اوست. «اساس نظریه توطئه درست است اما گاه تصویری بسیار ساده از واقعیت های تاریخی و سیاسی به دست داده می شود. معضل اصلی این است که این مفهوم کاربرد جدلی وسیعی پیدا کرده و به کرات برای تخطئه نقش استعمار و کانون های قدرت جهانی و توطئه هایی که واقعیت هم دارند به کاربرده می شوند. به راستی مفهوم «نظریه توطئه» در شکلی مبتذل به کار گرفته شده، گویی عاملی بنام توطئه در تحولات سیاسی جاری یا تحولات تاریخی ایران و جهان کم ترین جایگاهی ندارد. کس دیگری تا به حال از این زاویه به «نظریه توطئه» نپرداخته است. در این کتاب کوشیده شده تا مرز میان توطئه واقعی و «توهّم توطئه» تفکیک و تعریفی از توطئه ارائه شود. این کتاب پاسخ به سؤالاتی است مثل آیا توطئه هست یا نیست؛ و اگر هست مرز آن با توهم توطئه کجاست؟ و آیا می توان مفهومی کلی و کلیشه ای ساخت و با آن واقعیت های تاریخی و سیاسی را انگ زد؟

بخشی از کتاب «نظریه توطئه و فقر روش شناسی درتاریخ نگاری معاصر» مشتمل بر مصاحبه های نویسنده با حسینعلی نوذری، حسین آبادیان و سید مجید میرمنتهایی است و مباحثی چون «استعمار» و نقش «غارت» در پیدایش تمدن جدید غرب در آنها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما