loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

هر طرف آواز غم: نوحه خوانی در شوشتر

4 (2)

ناشر سوره مهر

گردآورنده کتاب متین رضوانی پور

آوانگار علی شادکام

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 330

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 25680 10003022
23,000 21,900 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتابی است که نوحه های مذهبی شهرستان شوشتر به همراه آوانگاری (نت نویسی) اشعار، در آن گنجانده شده است. در کتاب برای هر کدام از معصومین نوحه هایی گردآوری شده است که آوردن متن نوحه ها به علاوه گوشه ها و ردیف های هر نوحه را می توان از ویژگی های بارز کتاب برشمرد.

نوحه خوانی، یکی از آیین های قدیمی شیعیان است که در آن به سوگواری و بیان مصیبت بزرگان دین می پردازند. نوحه خوانی که یکی از شاخه های موسیقی مذهبی است، از دیرباز در ایران رواج داشته است و امروزه به عنوان یک سنت و فرهنگ مقبول در سراسر کشور شناخته می شود. اهمیت نوحه خوانی در ایران چنان بوده است که نوحه خوان های معروف هر شهر و دیار، جزو افراد قابل احترام و صاحب نفوذ در وقایع اجتماعی به حساب می آمدند. ارتباط دیرینه نوحه خوانی با موسیقی سنتی و محلی ایران، باعث شده است تا نوحه خوانی در هر نقطه جغرافیایی ایران، رنگ و بوی خاص خود را داشته باشد و شنونده آشنا با موسیقی، در نوحه های هر منطقه، ریشه هایی از موسیقی کهن مردم آن دیار را تشخیص دهد.

کتاب «هر طرف آواز غم» یکی از کتاب های ارزشمند در زمینه ثبت نغمه ها و اشعار مورد استفاده نوحه خوانان است. این کتاب که به کوشش «متین رضوانی پور» گردآوری شده است، حاوی هفتاد و دو نوحه معروف از نوحه خوانان شهر شوشتر در مورد واقعه کربلا است.

آوانگاری علی شادکام و ثبت این نغمه ها در قالب موسیقی، این کتاب را تبدیل به اثری ارزشمند و ماندگار برای علاقه مندان موسیقی و نغمه های مذهبی کرده است. نوحه خوانان شوشتر، به دلیل تسلط خود به آواهای بومی و سنن مردم استان خوزستان، سال هاست برگزارکننده یکی از پرشور ترین مراسم های عزاداری در ایام محرم و روز عاشورا هستند و این کتاب، نمایانگر گوشه ای از هنر ناب نوحه خوانان این شهر تاریخی ایران است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما