loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نمایش های ایرانی - جلد اول: نمایش های کیش زروان

ناشر سوره مهر

نویسنده صادق عاشورپور

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 288

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

صادق عاشورپور پژوهشگر و نویسنده این مجموعه سال ها وقت خود را برای شناخت درست نمایش ملی کشور از زوایای مختلف گذاشته است. در این راستا مجموعه نمایش های ایرانی را در هفت جلد با نام های «کیش زروان»، «تعزیه»، «آیین مزدایسنا»، «نقالی»، «دیگر نمایش های ایرانی قبل و بعد از اسلام»، «نمایش های جنگ و دفاع مقدس» و «نمایش های عامیانه» تدوین کرده است.

عاشورپور در پاره ای از مقدمه کتاب می نویسد، «بعد از مدتی که از ورودم به کار نمایش توسط روان شاد عباس نفری یکی از پیشکسوتان کار نمایش در همدان گذشت دایم این اندیشه در مغزم جا کرده بود که ایران و یونان هر دو دو کشور متمدن و قدرتمند جهان کهن بوده اند ولی چرا یونان دارای چنان تاریخ مدونی در هنر نمایش است و کشور ما حتی در تدوین تاریخ سیاسی و اجتماعی خود هم دارای مشکل است».

جلد نخست مجموعه نمایشنامه های ایرانی با عنوان «نمایش های کیش زروان» با مقدمه و پیشگفتار آغاز می شود.

عاشورپور در پیشگفتار نمایش را فرزند مذهب می داند و می افزاید برای شناسایی نمایش هر کشور باید نخست به فرهنگ دینی آن کشور سپس به فرهنگ اجتماعی، سیاسی، جغرافیایی، روان شناسی و مردم شناسی پرداخت. در کشور ما ایران از آغاز تاکنون ادیان گوناگونی ظهور کرده و زمانی در این ملک پیروانی یافته و پس از آن سکه رواج شان به افول گراییده و از بین رفته و جای آن را دینی دیگر گرفته و آن هم مدتی بعد باز سرنوشتی چون اولی از میان رفته است که از مهمترین آنها «زروانی»، «میترایی»، «ناهید»، «مزدکی»، «مانوی» و غیره است؛ ولی این ادیان اگر چه به ظاهر از بین رفته اند، تاثیرشان بر ادیان بعد از خود به خوبی باقی مانده و مشهود است.

وی ادامه می دهد، پس با آنچه از این تاریخ برمی آید بعید است کشوری با این قدمت تاریخی و غنای فرهنگی یعنی ایران از والاترین نمونه ادب بشری یعنی «نمایش» بی بهره بوده باشد. لاجرم برای پی بردن و دست یافتن به ساختار و انواع نمایش های ایرانی چون دیگر جوامع بشری باید دست به دامان مذهب و سنن مذهبی شد. ولی رسیدن به این مقوله در ایران شاید با دیگر کشورهای جهان قدری متفاوت و به گونه ای دیگر باشد؛ زیرا زندگی قبیله ای و عشیره ای در این کشور و آمد و رفتن مذهبی های گوناگون سبب شد هرگاه قبیله ای قدرتی به دست می آورد بر دیگر ساکنان این سرزمین حاکم می شد و بدون هیچ ملاحظه ای تلاش می کرد تا فرهنگ، آداب و سنن و اعتقادات مذهبی پیش از خود را محو و نابود کند و فرهنگ و آداب و سنن و اعتقادات مذهبی خویش را بر دیگر قبایل تحمیل کند.

این پژوهشگر نمایش های ایرانی پس از توضیحاتی مفصل در بخش دیگر کتاب می نویسد، اگرچه دو سلسله ساسانی و صفوی کوشیدند زیر لوای ایجاد وحدت و وفاق ملی به مقاصد صرفا سیاسی خود دست یابند، ادیانی هم بودند که به راستی تلاش در ایجاد وحدت دینی و ملی در کشور داشتند، ادیانی که اگرچه یکی پس از دیگری منسوخ شده و پیروان خود را از دست داده و از میان رفتند، تاثیر خود را در دو جهت به جا گذاشتند، یکی اثر بر کیش از خود و یکی دیگر به جا گذاشتن سنن و مراسم خود در میان مردم این سرزمین، که این کیش ها عبارت بودند از کیش زروان، میترا، ناهید، دین بهی و مانوی. ولی آنچه با مطالعه کیش های یاد شده در نخستین نگاه جلب توجه می کند، تاثیرگذاری کیش زروان یعنی نخستین کیش آریاییان بر سایر کیش های بعد از خود است و بعد از آن کیش میترا. اگرچه آورنده آیین زروان شناخته نیست اکثر مورخان و محققان در اینکه متولیان این دین، مغان «ماد»ی بوده اند متفق القول هستند.

«واچیک»، «چگونگی اجرای مرگ زروکرت»، «رستاخیز زروکرت»، «نمادها و نشانه ها در مرگ و رستاخیز زروکرت»، «سرانجام نمایش مرگ و رستاخیز زروکرت»، «نمایش های کیش مهر»، «کوتاه سخنانی درباره کیش مهر»، «نمایش شاه کشی»، «نمادها و نشانه ها در نمایش های کیش میترا»، «سرانجام نمایش فراغ مهر سپند»، «دیگران و نمایش فراغ مهر سپند»، «رستاخیز، مهرسپند»، «نمایش های کیش میترا»، «شاه وزیر»، «درباره کلمه کوسه»، «کوسه بر نشسته»، «چگونگی اجرای نمایش کوسه بر نشسته»، «متاخرین و نمایش کوسه بر نشسته»، «کوسه گلین» و «نمایش کوسه گلین» بخش های این کتاب را تشکیل می دهد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما