loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گزیده آثار عطار نیشابوری

ناشر سوره مهر

نویسنده اسدالله بقایی نائینی

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 239

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب در آغاز با مقدمه ای درباره شیخ فریدالدین عطار نیشابوری و زندگی و آثارش همراه شده است.

در ادامه گزیده غزلیات، قصاید، ترجیع بندها، «تذکرة الاولیاء»، «ذکر حسین بن منصور»، «ذکر بایزید بسطامی»، «ذکر جنید بغدادی»، «منطق الطیر»، «داستان شیخ صنعان»، «اسرارنامه»، «الهی نامه»، «بلبل نامه» و «مصیبت نامه» ارایه شده است.

در مقدمه این اثر می خوانیم: «تعداد آثار عطار را 114 کتاب و گروهی 40 کتاب ذکر کرده اند. در این میان دیوان اشعار، «منطق الطیر»، «تذکرة الاولیاء»، «اسرارنامه» و «الهی نامه» شهرت بیشتری دارند.»

در این مقدمه غزلیات عطار حدود 6 هزار بیت عاشقانه و عارفانه و «منطق الطیر» او نزدیک به چهار هزار و 600 بیت در قالب مثنوی و در بیان مقامات سیر و سلوک طریق معرفت الله معرفی شده است.

همچنین «تذکرة الاولیاء» کتابی منثور، که در باب مقامات 72 تن از عرفای بزرگ نگاشته شده و از شیرین ترین، روان ترین و عمیق ترین آثار نثر پارسی به شمار می رود. «اسرارنامه» نیز همان مثنوی عرفانی ا ست که عطار در ملاقات با بهاء الدین محمد به مولانای 13 ساله اهدا کرده است.

«الهی نامه»، «مصیبت نامه»، «جواهرالذات»، «وصیت نامه»، «بلبل نامه»، «حیدنامه»، «شترنامه»، «مختارنامه»، «خسرونامه»، «مظهرالجایب»، «جواهرنامه»، «معراج نامه»، «شاهنامه» از دیگر آثار عطار نیشابوری هستند.

این کتاب مجلدی از مجموعه 120 جلدی «تمدن و فرهنگ ایرانی اسلامی» انتشارات سوره مهر است و تاکنون گزیده هایی از آثار مولانا، سعدی، عطار نیشابوری، نظامی گنجوی و شاهنامه فردوسی از این مجموعه به چاپ رسیده اند.

هدف اصلی مولف در تدوین این مجموعه آشنایی نسل جوان با آثار کلاسیک و شاهکارهای ادبی ست، تا از رهگذر مجموعه ای کوچک و مختصر به مطالعه این آثار ترغیب شوند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما