loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دین و سینما: سینمای دینی ایران و جهان

ناشر سوره مهر | پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

نویسنده محمد مددپور

سال نشر : 1386

تعداد صفحات : 336

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

مرحوم مددپور در این کتاب سعی کرده است تا رابطه دین را با هنر هفتم بررسی کرده و در این بررسی به مقولاتی همچون مبانی صوری ومعنوی سینمای دینی ، حکمت معنوی سینما، توهم شبه فلسفی یا تحلیل سینمایی و مواردی از این دست بپردازد در همین راستا به موضوعاتی همچون انکشا ف عالم دین در جهان سینما یی و سینمای حاتمی در مقام محاکات توجه کرده است.

«دین و سینما» یکی از آثار ماندگار زنده یاد محمد مددپور پژوهشگر معاصر است. این کتاب به 12 فصل تقسیم شده است و در هر فصل مباحثی همچون «انکشاف عالم دین در جهان سینمایی»، «سینمای دینی آوردن غیب به عالم شهادت»، «سینما دینی آسمانی است»، «نکاتی در باب سینمای دینی»، «حکمت معنوی سینما» و ... بررسی می شود. در مقدمه مفصل کتاب، نگارنده هنر امروز را به چالش می کشد.
همچنان که از نام کتاب برمی آید، رابطه، تعامل و نسبت دین و سینما در آن بررسی شده است. تقدم کلمه «دین» بر «سینما» گویای این است که مسئله اصلی نویسنده دین است. در واقع کتاب به بررسی این که سینما، به عنوان یک پدیده فرعی و غیرضروری چگونه می تواند با دین، به عنوان یک پدیده اصلی و ضروری تعامل برقرار کند.

دکتر مددپور در این کتاب توانسته است مخاطب علاقه مند به مباحث دینی و عرفانی را با سینمایی که راوی این مباحث باشد، آشنا کند. او با بررسی وضعیت هنر در زمانه، نقبی می زند به سینما و هنر هفتم و به نقد آن می نشیند. او با شناخت بسیار دقیق از لایه های فکری دین و مذهب، مرعوب هر فیلمی که منتسب به سینمای دینی بوده، نشده است و برای آن که فیلمی را در چنین گونه ای قرار دهد، آن را از فیلترهای متعددی گذرانده است.
مددپور با حجم بالایی از تألیفات در زمینه های مختلف هنری که مخرج مشترک تمامی آنها لزوم مطابقات هنر با قواعد اسلام شیعی است به نتایج و آرا جالب توجهی در باب ارتباط سینما با دین رسید و نتایج این تحقیقات را در کتابی به نام «دین و سینما» منتشر کرد. او در این کتاب به بیان ضروریاتی می پردازد که برای تحقق سینمای دینی لازم بوده و اساسا تشریح می کند که ارتباط سینما با دین چگونه رابطه ای است.

کتاب «دین و سینما» مرجع مناسبی برای افرادی است که در حوزه رسانه و دین فعال هستند یا تحقیق و مطالعه می کنند و دغدغه هایی این چنینی دارند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما