loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پژوهشی در حضانت کودک از دیدگاه اسلام

1 (1)
خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 26063 10003022
40,000 36,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

در این اثر به بررسی فقهی مسأله حضانت کودک از نظر کتاب و سنت پرداخته شده است و برای بیان دیدگاه اسلام در این مسأله و پاسخ به پاره ای از پرسش ها و شبهات در عصر کنونی که امروزه در کتاب ها، جراید و رسانه ها مطرح می شود؛ تحلیلی از حقوق کودک و والدین در زمینه حضانت، صورت گرفته است.
نویسنده، نخست در بحثی مفهوم شناختی به بیان کلیاتی همچون، مفهوم حضانت، حضانت در فقه، نسبت بین حضانت و ولایت فرزند، نسبت بین حق و تکلیف در مسأله حضانت، پایان حضانت فرزند و دیدگاه فقیهان در این زمینه پرداخته است آنگاه حقوق والدین در مسأله حضانت کودک و اولویت هر یک از آنها در این امر را از منظری فقهی بررسی نموده است. وی به معیارهای کلی برای پذیرش حضانت کودک به وسیله پدر یا مادر کودک اشاره کرده است. همچنین شرایط حضانت کودک از نظر عاطفی و اولویت مادر در سال های اولیه زندگی کودک به خاطر داشتن عطوفت بیشتر نسبت به کودک را بررسی کرده است. نویسنده با تقسیم دوران حضانت؛ در هفت سال اول پس از تولد، که وابستگی فرزند به مادر است، مادر را متکفل حضانت کودک و در هفت سال بعدی حضانت را وظیفه پدر دانسته و دلایل روایی و فقهی خود را در این زمینه ارائه کرده است. وی معتقد است براساس آموزه های دینی که با تجربه خارجی و داده های علمی نیز تأیید شده است؛ هفت سال اول، زمان رشد و پرورش جسمی و تربیت بدنی کودک است. به همین سبب در روایات، با تعابیر مختلفی، از پدر و مادر خواسته شده است که کودک را تا هفت سال برای بازی آزاد بگذارند. برای کودک در این دوران، آموزش رسمی و برنامه ریزی شده، سفارش نشده است، و فراگیری های او در این سال ها غیر رسمی، همراه با تفریح و ضمن بازی است. منطق حاکم بر کودک در این دوران عاطفه و احساس است به این معنا که بعد عاطفی و احساسی او فعال است. بدین سبب تربیت او از همین راه مسیر خواهد بود. حالات روانی کودک در این دوران ایجاب می کند که سرپرستی او با مادر باشد و روایات نیز همین مطلب را تأیید می کند و آرای فقیهان نیز مؤید همین مطلب است. وی تدابیر دین اسلام را دراین زمینه بیان کرده است و تفاوت حضانت دختر و پسر را نیز بررسی نموده است. وی شبهات مطروحه در این زمینه را پاسخ گفته است. و شرایط مشترک پدر و مادر در مورد حضانت کودک را عقل، قدرت، اسلام، صلاحیت اخلاقی، عدم اعتیاد و عدم ابتلا به بیماریهای خطرناک و شرایط ویژه مادر را عدم ازدواج و شیر دادن فرزند عنوان کرده است. وی برخی از روایاتی را که در آنها صراحت بر حضانت کودک توسط مرد دارد را نیز توجیه کرده و آنها را بر پایان دوران شیردهی و پایان دوران هفت سالگی حمل کرده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما