loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

درآمدی بر دانش مفردات قرآن

5 (1)

ناشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

نویسنده سید محمود طیب حسینی (دشتی)

ویراستار سعیدرضا علی عسگری

سال نشر : 1392

تعداد صفحات : 327

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 26107 10003022
112,000 106,400 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب درآمدی بر دانش مفردات قرآن به عنوان متن درسی برای طلاب سطح دو حوزه علمیه خواهران و دانشجویان رشته علوم قرآنی و حدیث در مقطع کارشناسی ارشد تهیه شده است. این اثر در دو بخش تنظیم شده است: بخش نخست به مباحث نظری اختصاص یافته و در نه فصل، پس از تعریف ها و بیان تاریخچه مفردات و بحثی مبسوط درباره معرفی منابع معنی شناسی، نقش ترادف، اشتراک لفظی، اضداد، وجوه و نظایر، اشتراک معنوی، معربات و لهجه های مختلف قبایل عربی را در تفسیر بررسی کرده است. بخش دوم کتاب نیز به طرح بحث کاربردی و معنی شناسی شماری از کلمات قرآن اختصاص دارد. این بخش از کتاب به پنج واژه اساسی خشیت، ذنب و اثم، ظن، سقی و تفاوت آن با اسقی و هم چنین قیامت و دیگر نام های آن پرداخته است.

در این اثر تلاش شده همه مباحث نظری مورد نیاز یک دانشجوی کارشناسی ارشد در دانش مفردات به صورت استدلالی به بحث گذارده شود. هم چنین در طرح هر بحث نقش و جایگاه و میزان اهمیت آن بحث در فهم و تفسیر قرآن همراه با ذکر شواهد و نمونه های قرآن تبیین شده است.

در این کتاب با ذکر نمونه های متعدد قرآنی در هر مبحث کوشش شده تا از طرح مباحث نظری صرف و سنگین فاصله گرفته و مباحث نظری رویکردی کاملا قرآنی و کاربردی به خود بگیرد و در شرح معنای کلمات قرآنی نیز سعی شده با یک روش ثابت، یک معنای اصلی برای کلمه مورد بحث استنباط شود و سپس با استناد به سیاق آیات مشتمل بر واژه به فهم کاربردهای قرآنی آن واژه مبادرت شود.

مؤلف این کتاب تلاش کرده است تا در شرح مفردات قرآن ضمن بیان معنای چند کلمه قرآنی، خواننده با روش شرح مفردات قرآن آشنا شود.

در بخشی از این کتاب درباره خشیت آمده است:
لغویان معنای اصلی (خشی) را خوف و ترس (ذعر) دانسته اند و راغب آن را خوف آمیخته با تعظیم دانسته است که این ترس اغلب از روی علم به چیزی است که از آن ترسیده می شود. این واژه در معنای علم نیز به کار رفته است.

از کاربردهای حسی این ماده به دست می آید که در اصل معنای این ماده پژمردگی و خشکی و چروکیدگی نهفته و در مورد انسان با فروتنی همراه است و چون پژمردگی و فروتنی انسان اغلب به دلیل ترس وی است از اینجا (خشیت) در معنای ترس به کار رفته است و این چنین ترسی که در اثر آن جسم انسان به فروتنی دچار می شود، ترسی ارادی و ناشی از علم به آن چیزی است که از او ترسیده می شود.

ماده (خشی) با مشتقاتش 48 بار در قرآن کریم به کار رفته که هشت بار به صیغه مصدر (خشیة) و اغلب مضاف به (الله) و در 23 آیه، سخن از خشیت بندگان نسبت به خدا (الله، رب، رحمن ) به میان آمده است. در همه این موارد معنای ترس همراه با تعظیم و علم در (خشیت) آشکار است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما