loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

زندگی به سبک جهادی: فرهنگ جهادی در بیانات مقام معظم رهبری

ناشر شهید کاظمی

گردآورنده کتاب محمد تاجیک رستمی

سخنران سید علی خامنه ای

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 319

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب «زندگی به سبک جهادی» به تالیف محمد تاجیک رستمی، شرح مزجی است بر فرمایشات رهبر انقلاب در رابطه با جهاد و زندگی جهادی است که در شش فصل به باز شناسی تعریف جهاد در حوزه هایی نظیر خانواده، دانشگاه، حوزه های علمیه و... با استفاده از مجموع فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سالهای پس از انقلاب تا سال 93 پرداخته است. این کتاب در انتشارات شهید کاظمی منتشر شده است.

با توجه به تاکید ویژه دین مبین اسلام در خصوص وجود فرهنگ و روحیه جهاد در جامعه وعنایت ویژه ولی امر مسلمین جهان حضرت امام خامنه ای مد ظله العالی نسبت به مقوله مهم و اساسی جهاد و مبارزه ، ضرورت شناخت دقیق و درست از این مقوله برای هر فرد و جامعه لازم و ضروری است زیرا هر کاری جهاد و هر حرکتی جهادی نمی باشد و برای شناخت جهاد وفرهنگ چه جایی بهتر از محضر حکیمانه رهبر معظم انقلاب که منویات وبیانات معظم له حقیقتاً ناظر به مبانی دین و مصلحت جامعه مسلمین می باشد؛ چنانچه در مقدمه این کتاب آمده است:
منظور از جهاد در اسلام « فقط جنگیدن و به میدان جنگ رفتن نیست»، بلکه منظور از جهاد «این است که انسان خود را همیشه در میدان حرکت و مبارزه با مانع ها و مانع تراشها ببیند، احساس تکلیف کند، احساس تعهد کند.» پس «معیارِ جهاد، شمشیر و میدان جنگ نیست. معیار جهاد، همان چیزی است که امروز در زبان فارسیِ ما در کلمه ی « مبارزه » وجود دارد. فلانی آدم مبارزی است؛ فلانی آدم مبارزی نیست. نویسنده ی مبارز؛ نویسنده ی غیر مبارز. عالِم مبارز؛ عالِم غیر مبارز. دانشجوی مبارز و طلبه ی مبارز؛ دانشجوی غیر مبارز و طلبه ی غیر مبارز. جامعه ی مبارز و جامعه ی غیر مبارز. پس، جهاد یعنی مبارزه » و « قتال یک گوشه ای از جهاد است.»

وجود جهاد و فرهنگ جهادی یکی از ضروریات لا ینفک فرد و جامعه اسلامی است زیرا مقوله جهاد و فرهنگ جهادی تکمیل کننده اسلام ناب محمدی صلوات الله علیه وآله و بفرموده امیرالمومنین علیه السلام آن مجاهد حقیقی، یکی از پایه های مهم و اساسی ایمان و طبق فرمایش قرآن کریم، جهاد ملاک تمیز مومنان حقیقی از غیر می باشد، زیرا «مؤمن حقیقی آن کسی است که ایمان را با جهاد و هجرت و نصرت همراه میکند.»

جهاد و فرهنگ جهادی همواره در طول تاریخ، مورد توجه ویژه اولیا، و پیشوایان ادیان الهی بوده است، زیرا«یک ملت وقتی معتقد به جهاد شد، در همه ی میدانها پیشرو است.» و «اگر از عوامل معنوی و آنچه خدای متعال وعده ی آن را به مؤمنان و مجاهدان راه حق داده است هم صرفِ نظر کنیم، بر حسب قوانین عادی زندگی جوامع بشری، هر جامعه ای عزتش، قدرتش، آبرو و حیثیتش، هویتش، بستگی دارد به مجاهدت و به تلاش. با تنبلی و تن آسایی، هیچ ملتی نمیتواند مقام شایسته ای را در میان ملتهای عالم یا در تاریخ پیدا کند.
آنچه که ملت ها را، هم در تاریخ و هم در دوران خودشان، در میان ملتهای عالم سربلند میکند، مجاهدت است» و زمانی فرد و یک ملت می تواند مجاهدت را به معنای حقیقی و واقعی خود انجام دهد ،که شناخت درست و کاملی از مفهوم جهاد و شرایط تحقق و موانع تحقق جهاد را طبق مبانی الهی داشته باشد. زیرا «جهادی عمل کردن، مفهوم خاصی دارد. هر جور کاری، جهادی نیست.»

آنجایی که فرهنگ جهادی نیست و فرهنگ مادی حاکم است، هر انسانی به‌تنهایی خودش محور همۀ حوادث عالم است. سود را برای خود می‌خواهد و ضرر را از خود دفع می‌کند. اصل برای او این است؛ لذا تعارض‌ها و بی‌اخلاقی‌ها و بی‌صداقتی‌ها و دشمنی‌ها پیش می‌آید. آنجایی که حرکت و روح جهادی وجود دارد، انسان در ایمان و آرمان و خدمت به دیگران حل می‌شود و خود را فراموش می‌کند. این روحیه را باید در جامعه تقویت کرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما