loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

قصه های شیرین ایرانی 2: جوامع الحکایات

ناشر سوره مهر

گردآورنده کتاب مهری ماهوتی

photographer مهکامه شعبانی

سال نشر : 1399

تعداد صفحات : 282

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 26259 10003022
30,000 28,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

قصه های جوامع الحکایات و لوامع الروایات، داستان ها و حکایت هایی کوتاه، آمیخته به طنز و بسیار ژرف نگرانه هستند و حکمت هایی از زندگی بشر در آنها نهفته است. با اینکه این اثر گرانسنگ، قرن ها پیش قلمی شده، اما انتخاب های مهری ماهوتی از قصه های تمثیلی این کتاب ارزشمند، آن را برای مخاطب امروزی نیز قابل مطالعه می کند. یکی دیگر از مزیت های داستان های انتخاب شده این کتاب، توجه به نیازهای فکری و انتقال تجربه به انسان های روزگار ماست. هریک از ما بارها و بارها از زشتی و پلیدی تقلب شنیده ایم، اما بزرگ ترهای ما برای آنکه به ما بفهمانند که «غش در معامله» چقدر بد است، حکایت گله داری را تعریف می کردند که با اضافه کردن آب به شیر گوسفندانش، صاحب مال و منال زیادی شد و بر شمار گله اش افزود، اما روزی سیلی آمد و همه گوسفندان را با خود برد. چوپان او گفت که تمام آبی را که در شیر کرده و به مردم فروخته، به یکباره سیلی شده و گوسفندان را برده است. این حکایت، یکی از 45 قصه کوتاه کتابی است که پیش روی شماست. فخامت طنز کتاب جوامع الحکایات نیز در این بازنویسی، به خوبی حفظ شده است. از طرف دیگر، ماهوتی تلاش کرده تا از میان قصه های این اثر، برخی از آنها که جنبه آئینی دارد و مخاطب را با پیامبران الهی آشنا می کند، برگزیند.

جوامع الحکایات و لوامع الرویات یا همان «داستان های جامع و روایات درخشان» نوشته سدیدالدین محمد عوفی نیمه اول قرن هفتم هجری تألیف شده است. عوفی در این کتاب از سبک خاصی پیروی نکرده، بلکه سبک آن وابسته به منابعی بوده که داستان از آنجا آورده شده است.
این کتاب متشکل از مجموعه ای از داستان های تاریخی، اخلاقی و مذهبی و سرشار از لطیفه های پارسی است که گوشه ای از تاریخ تمدن و ادبیات جهان اسلام و ایران را در بر می گیرد و یکی از بزرگ ترین مجموعه های داستانی قرن هفتم هجری قمری به شمار می رود.
این کتاب، مرجعی برای دانشمندان و نویسندگان بعدی مورد استفاده قرار گرفته و علاوه بر توجه به جایگاه حکایت و قصه در تاریخ ادبیات فارسی، مطالب تاریخی را در قالب حکایات بیان می کند. حدود یک ششم کتاب نیز به بیان وقایع تاریخی اختصاص دارد.

انوشیروان حال خوشی نداشت. چین های در هم صورتش، نگاه تند و غضب آلود و کلمه های درشتی که به زبان می آورد، همه نشان از این داشت که پادشاه ناراحت است. بزرگمهر، وزیر دانایی بود. فکر کرد بهتر است این ساعت از خدمت مرخص شود. اجازه گرفت و از خدمت شاه بیرون آمد؛ ولی هنوز از قصر خارج نشده بود که مأموران جلو او را گرفتند. چند دقیقه ی بعد، بزرگمهر وزیر، به علت تهمتی دروغ، دست بسته در زندان بود.صفحه 215
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما