loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

قصه های شیرین ایرانی 4: هفت اورنگ

ناشر سوره مهر

گردآورنده کتاب جعفر ابراهیمی شاهد

تصویرگر امیر شعبانی پور

سال نشر : 1399

تعداد صفحات : 120

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 26263 10003022
27,000 25,700 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

در این اثر داستان های شتر ضعیف و لاغر، خر پیر و لنگ، حاکم عادل و مهربان، داستان خرس و دو جوان شناگر، سگ زیاده خواه، کلنگ و باز شکاری، شاعر شعرهای نو، هم مرغ و هم شتر، شاعری که بعد از خواندن شعرش گریه کرد و ... به انتخاب جعفر ابراهیمی (شاهد) از کتاب هفت اورنگ جامی آورده شده است. قصه های هفت اورنگ در عین اختصار پر از کلمه ها و اصطلاح های مشکل است؛ به همین دلیل جعفر ابراهیمی کوشیده در بازنویسی آنها به گونه ای عمل کند که سرگرم کننده و خواناتر باشند. ابراهیمی البته برای نمونه در پایان قصه اول اصل آن را به نظم آورده تا خواننده کتاب ضمن آشنایی با شیوه بیان جامی، متوجه تفاوت های اصل قصه ها با نمونه بازنویسی شده بشود. البته وی تنها درباره همین یک اثر نسخه اصلی شعر را آورده است. هر داستان دست کم با یک تصویر همراه شده که کار تصویرگری آنها را امیر شعبانی پور برعهده داشته است. انتخاب داستان ها توسط ابراهیمی به گونه ای بوده که مفاهیم آن برای مخاطبان کاربردی باشد و به ویژه اینکه مطالب آموزنده آن در زندگی امروزی نیز مفید واقع شود.
سراینده کتاب هفت اورنگ، عبدالرحمن جامی شاعر قرن نهم هجری قمری است. این کتاب شامل هفت مثنوی بلند سلسله الذهب، سلامان و ابسال، تحفه الاحرار، سبحه الابرار، یوسف و زلیخا، لیلی و مجنون و خردنامه اسکندری است.
سه منظومه یوسف و زلیخا، لیلی و مجنون و سلامان و آبسال عاشقانه های تمثیلی هستند و مثنوی های سلسله الذهب، سبحه الابرار و تحفه الاحرار راوی داستان هایی آموزنده اند و اسکندرنامه منظومه ای ست حماسی و آموزنده.
تاریخ سرایش این اثر 873 هـ. ق روایت شده و جامی در شیوه سرایش، از شعرای پیشین و به طور مشخص از نظامی گنجوی تاثیر پذیرفته است.
مثنوی های جامی سرشار از حکایت های فرعی کوتاه است و بسیاری از قصه های هفت اورنگ در مثنوی، خمسه نظامی و کلیله و دمنه هم آمده است.

شاعر لحظه ای از گریه کردن ایستاد و گفت: گریه من از این است که کسی از شعر من خوشش آمد و تشویقم کرد که در حماقت معروف است. پس معلوم است که شعرم، شعر خوب و محکمی نبوده که چنین مردی از آن خوشش آمده است. از قدیم گفته اند شعری که مورد توجه مردمی قرار بگیرد از شعر و شاعری چیزی نمی دانند، نشانه سستی شعر و خام بودن آن است.صفحه 143
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما