loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آخرین مجلس مشروطه: دوره بیست و چهارم مجلس شورای ملی و انقلاب اسلامی

ناشر سوره مهر

نویسنده اکبر خوش زاد

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 466

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب به بررسی آخرین مذاکرات دوره بیست و چهارم مجلس در سال 1356 می پردازد. این کتاب بیشتر به مذاکرات مجلس درباره حوادث انقلاب و نقشی که مجلس در این حوادث و رخدادهای سیاسی در سال 1356 و1357 داشته به صورت تشریح و تحلیل می پردازد.

کتاب «آخرین مجلس مشروطه» از هفت فصل تشکیل شده است که در فصل هفتم، نمایندگان مجلس دوره بیست و چهارم به اختصار معرفی می شوند و شرایطی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 برایشان پیش می آید بازگو می شود. مجلس شورای ملی در 18 شعبان 1324 هجری قمری در حضور مظفرالدین شاه افتتاح شد. جلسات ابتدایی مجلس در کاخ گلستان و سپس در عمارت بهارستان برگزار می شدند. پس از به توپ بستن مجلس اول، دوره دوم مجلس در دوم ذیقعده 1327 هجری قمری افتتاح شد... مجلس شورای ملی ایران از مهم ترین دست آوردهای انقلاب مشروطه ایران بود. این مجلس، در طول بیست و چهار دوره، فراز و نشیب های بسیاری را از سر گذراند؛ اما به تدریج ماهیت اصلی خود را، که همان محدود کردن قدرت حاکمان و مشارکت مردم در حکومت بود، از دست داد و جز در چند دورة کوتاه در بیشتر ادوار قانون گذاری جنبة تشریفاتی پیدا کرد.

مجلس در دوره های اول تا چهارم و نیز در دهه 1320 تا کودتای 1332 عملکرد مثبتی داشت؛ اما در بقیة مراحل از اهداف اولیه دور افتاد. برخی از مشکلات مجالس اول مشروطیت، در ساختار داخلی و ظرایف آن بود. مجلس دورة بیست و سوم از دو حزب ایران نوین و مردم تشکیل شده بود؛ ولی رقابت فرمایشی این دو حزب هم شاه را راضی نکرد و با تشکیل حزب واحد رستاخیز و منحل کردن فعالیت همة احزاب نمایندگی یک دست و مطیع به مجلس فرستاد. مجلس بیست و چهارم کاملاً تحت تأثیر فرامین شاه و دولت بود. پس از فرمان امام خمینی، مبنی بر استعفای نمایندگان از مجلایس، عده ای از نمایندگان استعفا کردند؛ اما اکثریت آن ها از ترس خشم انقلابی حوزة انتخابیه خود استعفا نکردند. با پیروزی انقلاب اسلامی مجلس نیز به دست نیروهای انقلاب افتاد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما